Hírek : A GPDA komolyan aggódik az állítható légterelők miatt |
A GPDA komolyan aggódik az állítható légterelők miatt
2010.12.13. 21:26
A Nemzetközi Automobil Szövetség pénteki döntésének értelmében jövőre bevezetik a szabályozható hátsó légterelők használatát a Formula-1-ben. A technikai újítás révén a versenyzők gombnyomásra változtathatnak a hátsó szárny dőlésszögén, amellyel rövid időre nő a csúcssebesség, így könnyebb az előzés is.
A pontos előírásokat egyelőre nem fogalmazták meg, a szakértők szerint azonban megszavazzák, hogy a hátsó légterelő állásán kizárólag a harmadik kör után lehet módosítani, valamint, hogy a rendszer csak akkor működtethető, ha a versenyző egy másodperces távolságon belül van az ellenfele mögött. A szárnybeállítás visszaáll az eredeti pozíciójára, amint a pilóta a fékre lép.
A bennfentesek kalkulációja szerint a dőlés szögének megváltoztatása 15 kilométeres óránkénti sebességgel növeli a mögöttesen haladó pilóta tempóját, amihez adott esetben a kinetikus energia-visszanyerő rendszerből származó plusz lóerők társulnak. Ez nagy sebességkülönbséghez vezethet, ami a Formula-1-es versenyzők érdekvédelmi szervezete (GPDA) szerint veszélyes lehet.
"A biztonság tekintetében ez egy hibás döntés volt. Valenciában láthattuk, hogy mihez vezet, ha nagy a sebességkülönbség. Marknak (Webber) nagy szerencséje volt, hogy miután nekiment Heikkinek (Kovalainen) és felrepült, elég nagy volt a bukótér, valamint hogy szerencsés szögben csapódott a gumifalnak. Gondoljanak csak bele, hogy mi lesz, ha valaki laposabbra állítja a szárnyat és emellett még a KERS-t is használja. Nagyon veszélyes helyzet állhat elő, emellett egyszerű lesz az előzés is" – vélekedik a Virgin versenyzője, Timo Glock.
A mezőny legtapasztaltabb versenyzője, Rubens Barrichello nemcsak a sebességkülönbségben látja a veszélyt. "Túl sok lesz a gomb, amiket használni kell. A GPDA ülésén meg kell vitatni ezt a helyzetet. Sok mindenre kell majd egyszerre figyelni: váltani kell, ott van a KERS, a rádió, a hátsószárny, a differenciálmű és még sok egyéb dolog."
Akárcsak Glock, a brazil pilóta szerint sem túl szerencsés, ha túl egyszerű lesz az előzés. "Mindenki szeretné, ha több előzés lenne, de nem jó, ha túl könnyű előzni, hiszen akkor elveszti a varázsát. Lehet, hogy nem érezném túl jól magam egy ilyen előzés után. Ezekkel a szabályokkal a show-n akarnak javítani, de hogy beválik-e terv, az majd csak a gyakorlatban derül ki."
A Williams versenyzője szerint előre nem lehet megmondani, hogy az FIA tervei egyáltalán beválhatnak-e, ugyanis véleménye szerint az is előfordulhat, hogy az állítható hátsó szárny nehézségeket okoz. "Lehet, hogy ettől tíz vagy tizenkét kilométeres óránkénti sebességgel gyorsabb lesz valaki, de nem kizárt, hogy az autó fékezésnél instabil lesz, emiatt annyira nem lesz egyszerű az előzés. Csak élesben tudjuk meg."
|