Egy Forma 1-es verseny nem csak egy másfél órás eszeveszett száguldásról szól, a futamot mindig hosszas előkészületek előzik meg. Ugyan az esemény fénypontja maga a futam, de mégis jóval többről szól.
Hétfő – Kedd – A megérkezés, kicsomagolás
A versenyt megelőző hétfőn mind a 11 csapat elindul a versenyhelyszínekre. A futamok világszerte kerülnek megrendezésre , ezért hatalmas távolságokat kell utazniuk az istállóknak mire megérkeznek a verseny helyszínére, legyen az Európában, Amerikában, vagy akár Ázsiában. Majd kezdetét veheti a nagy munka, azaz a motorhome-okat felállítása, és a box-okba való beköltözés.
Szerda-Csütörtök
A versenygépek darabokban érkeznek a verseny helyszínére. A szerelők általában csütörtökre végeznek az autók összeszerelésével, és ellenőrzésével. Fontos hogy minden egyes alkatrészt figyelmesen átvizsgáljanak, ezenfelül az FIA szabályainak is meg kell felelniük. A szerelők általában a csütörtöki napon gyakorolják a boxkiállásokat is, hogy minél gördülékenyebben menjen a kerékcsere a vasárnapi futamon.
A legtöbb versenyző és a média képviselői is a csütörtöki napon érkeznek meg a versenypályára. A Nemzetközi Automobil szövetség ezen a napon tart egy sajtótájékoztatót a versenyzők, és csapatfőnökök jelenlétében. (A megjelenés kötelező) A sajtótájékoztató után a versenyzők nyilatkoznak az újságíróknak, általában saját motorhome-juk előtt.
Péntek – Kezdetét veszi az F1 hétvége
10:00 – 11:30: Első szabadedzés. Ez az edzés az alaprendszerek ellenőrzésére szolgál, valamint különböző gumikeverékeket próbálgatnak az időmérő edzésre valamint a versenyre. A pilóták nagy része ilyenkor még panaszkodik az autó vezethetőségére, egyensúlyára, mivel a pálya még nincsen felgumizva, és poros, ezért elég alacsonyak a tapadási viszonyok, ez különösen az utcai pályákra igaz.
2:00 – 3:30: Második másfél órás szabadedzés. Itt már néhány csapat próbál futni egy-egy “hot lap”-ot felkészülve az időmérő edzésre. A pálya állapota is sokkal jobb mint az első edzés alkalmával. A gyakorlást a hivatalos sajtótájékoztató követi.
Szombat: kvalifikáció
11:00 – 12:00: 3. szabadedzés - Ezen az edzésen a csapatok már egyértelműen a kvalifikációra koncentrálnak. Lágy keverékkel és alacsony üzemanyag szinttel próbálják megfutni a legjobb köridőket.
2:00 – 3:00: Időmérő edzés. A cél : a lehető legjobb köridő elérése . Ez az edzés határozza meg a vasárnapi futam rajtsorrendjét. Sorsdöntő fontosságú hogy ki honnan indulhat a vasárnapi versenyen. Az edzés után a média képviselői kifaggatják a versenyzőket az időmérő edzésről, és esélylatolgatásokba kezdenek. Szombat délután a csapatok általában úgynevezett szponzor eseményeket is tartnak saját motorhome-jukban, ahol az érdeklődőket vendégül látják.
Vasárnap: a verseny napja
Helyi idő szerint 14:00-kor kezdetét veszi a verseny, ezalól van néhány kivétel például Silverstone.
A versenytáv körülbelül 300 km, ez pályánként változik. A futam hozzávetőlegesen másfél órát vesz igénybe, ezt jelentősen befolyásolhatja az időjárás. Esőben, vízes körülmények között nem ritkák a csaknem 2 órás futamok sem. A 2 óra elteltével azonban megállítják a versenyt, és kihirdetik a nagydíj győztesét. A verseny után az első három helyezett ünnepélyes díjátadón vesz részt, amelyet pezsgőzés követ. Ezt ismét a hivatalos sajtótájékoztató követi, amelyet élőben közvetítenek a televíziós társaságok.
Hétfő: Még mindig nincs vége
Már a vasárnapi futam alatt megkezdődik a “visszacsomagolás” folyamata. A hétfői napon a csapatok általában végeznek a motorhome-ok szétszerelésével, és hétfő este, vagy kedd reggel elindulnak a következő verseny helyszínére, illetve vissza a központi főhadiszállásra. |