Sokat számítanak a kanyarokban az aerodinamika mellett a gumik is. 1997 után 2009-től újra bevezetik a 'slick' abroncsokat, azaz a teljesen sima felületű gumikat. 2007-től kötelező két különböző keverékű gumiabroncs-készletet használni egy versenyen, egy lágyabbat és egy keményebbet, melyet a Bridgestone japán gumigyártó cég bocsát a csapatok részére. A fajták jól megkülönböztethetők az alapján, hogy a lágy oldalfalán egy zöld csík látható. A száraz gumikon kívűl létezik még intermediate (átmeneti), esős és monszun gumiabroncs. Ezek a fajták több és mélyebb bordázattal rendelkeznek, hogy a pályán lévő vizet elvezessék, és hogy ne ússzon fel az autó. Az esős gumit a futófelületen lévő fehér csík jelzi.
A legsikeresebb gumibeszállító az F1-ben az amerikai Goodyear cég, amely 1998-ban vonult ki a sportágból. Második a listán a jelenlegi japán gumigyártó Bridgestone.
|
Gumi
|
Szezonok
|
Startok
|
Győzelmek
|
Egyéni
cím
|
Konstruktőri
cím
|
1
|
Goodyear
|
1959 – 1998
|
494
|
368
|
24
|
26
|
2
|
Bridgestone
|
1976 –2010
|
+195
|
+126
|
8
|
8
|
3
|
Michelin
|
1977 – 1984
2001 – 2006
|
215
|
102
|
6
|
4
|
4
|
Dunlop
|
1950 – 1977
|
175
|
83
|
8
|
9
|
5
|
Firestone
|
1950 – 1975
|
121
|
49
|
4
|
3
|
6
|
Pirelli
|
1950 – 1991
|
200
|
44
|
6
|
0
|
7
|
Continental
|
1954 – 1958
|
13
|
10
|
2
|
0
|
8
|
Englebert
|
1950 – 1958
|
61
|
8
|
2
|
0
|
9
|
Avon
|
1954 – 1982
|
29
|
0
|
0
|
0
|
BRIDGESTONE
Bridgestone Corporation japán gumiabroncsgyártó. Shojiro Ishibashi alapította 1931-ben Japánban. A Bridgestone név az "ishibashi" japán szóból ered, aminek a jelentése "stone bridge", vagyis kő híd.
A 2009-es januári adatok alapján a Bridgestone a legnagyobb gumigyártó a piacon, megelőzve a Michelint, a Goodyear-t és a Continental-t.
A Bridgestone gyáraiban készülnek az eredetileg amerikai Firestone és a Dayton gumiabroncsok is.
Formula–1-ben
A Bridgestone 1976 óta gyárt gumiabroncsokat Formula–1-es autók számára. 121 győzelmével a második legsikeresebb beszállító ebben a sportágban. A Michlein kiszállása után 2007-től 2010-ig egyedüli gumibeszállító volt a Forma-1-ben. A 2011-es szezonban a Pirelli veszi át a helyét, a Bridgestone pedig végleg kiszáll a Formula-1-ből.
Magyarországon
2008. áprilisában kezdte meg a személyautó-abroncsok tömeggyártását a tatabányai gyár. A teljesen automatizált üzemben a japán cég új technológiájával a teljes üzem beindulása után akár napi 8000 nagy méretű és teljesítményű személy-, terepjáró- és kisteherautó abroncsot fognak gyártani.
PIRELLI (ÚJRA A FORMA-1-BEN 2011-TŐL)
Története
A céget 1872-ben Giovanni Battista Pirelli alapította Milánóban. A Pirelli vállalatnak eleinte a búvárkodás terén volt nagy szerepe, hiszen légzőkészülékeket gyártott a búvárok felszereléséhez.
A Pirelli-kábel egyik 500 mm-es része
A vállalat tulajdonosa, Pirelli valójában gumiabroncsok előállítására és kábelek (távközlés) gyártásra törekedett, a cég létrehozta a Pirelli-kábelt, melynek 2005-ben a legnagyobb részvényese már a Goldman Sanchs cég volt, később ez a vállalat is eladta a kábelt a Prysmian részvénytársaságnak.
Az 1950-es években Giovanni Battista Pirelli engedélyt kapott Alberto Pirelli alelnöktől, hogy létrehozza az első gumigyárt Milánó híres felhőkarcolójában, a Pirelli-toronyházban.
1974-ben a Pirelli gumigyár előállította az ún. "széles radiál" gumiabroncsokat. melyet először a Lancia Ralli-ban szereplő Lancia Stratos autóin alkalmaztak. Ebben a korban a slick gumikat használták leginkább, melyek széles, csökkentett oldalfalú, sima felületű gumik voltak, ezzel szemben a radiál gumiabroncsok keskenyebbek voltak, és hamar elveszítették a tapadásukat is. Mindkét gumiabroncs teljesen használhatatlan volt a Lancia Stratos autóin, míg a radiál gumiabroncsok gyakorlatilag 10 km alatt elkoptak, addig a slick gumikkal teljesen vezethetetlen volt az autó. A Pirelli ennek érdekében, szintén 1974-ben létrehozott egy új gumifajtát, mely sima, széles, csökkentett oldalfalú, sugaras szerkezetű. Ezt a gumit legelőször a Porsche gyár tesztelte a legújabb autóján, a Porsche 911-n.
Napjainkban ezek az abroncsok az autóversenyzés számos kategóriájában használatosak, valójában a slick gumi továbbfejlesztett változatai, az abroncs elnevezésén nem változtattak, maradt a slick kifejezés.
Marketing
Néhány évtizede megjelent a Pirelli-naptár, mely számos híres színészt, illetve modellt foglalkoztatott. Közéjük tartozott Richard Avedon, Peter Lindbergh, Annie Leibovitz és Patrick Demarcheiler. Továbbá megjelent a Pirelli International Díj is, melyet évente osztanak ki a legjobb multimédiás kommunikációs vállalatnak az interneten. A Pirelli Tyre Companyról-mely anyavállalattá nőtte ki magát- számos reklám jelent meg a televíziókban a a hatalom ellenőrzés nélkül szlogennel.
Szponzorálása
A labdarúgásban
A Pirelli napjainkban is támogatója az olasz FC Internazionale csapatának. Először azonban a sportban a máltai labdarúgklub, a Valletta FC mezein jelent meg a Pirelli felirat. A cég nem csak Európában, hanem Dél-Amerikában is jelentős szponzorbevételt jelentett a futballcsapatok számára. Támogatója volt a brazil Palmeiras, az uruguayi Peranol, valamint az argentin Vélez Sársfieldnek. Angliában a másodosztályú Burton Albion labdarúgócsapatának a stadionjának lett a névadója a vállalat. 2009-től a Pirelli lett a névadó szponzora a kínai első osztálynak.
Ralli
A Pirelli cég az olasz ralli támogatója, valamint az FIA által eindított egy kezdeményezést, hogy a fiatal autóversenyzők induljanak a versenyeken, a tevékenység neve Pirelli Star Driver.
Szerepe a motorsportban
A Pirelli az egyetlen gumiszállító a FIM Superbike világbajnokságban 2007 óta. A cég elnyerte a pályázatát a Brit Superbike kategóriában is szintén a 2007-es évben, 2008-ban pedig már ő szállította a gumikat ide is. Pirelli az egyedüli gumiszállítója a WRC sorozatnak is a 2008-as évektől. 2010-ben, miután a Bridgestone bejelentette, kilép a Formula–1-ből, a Pirelli az egyetlen gumiszállítója a sportágnak. A Pirelli korábban már szerepelt az F1-ben 1950-1958, 1981-1986, valamint 1989 és 1991 között.
|