Ha felütjük a szótárat, azt találjuk: Motorhome > Motor Caravan = lakóautó. Ám a Forma 1 világában iroda, főhadiszállás, elektronikiai, és sajtóközpont, vendéglátóhely, klub, pihenőhely, és még ki tudja hány funkció, nomeg a pazarló fényűzés megtestesülése, másrészt lakóautó, amiben nem lakik senki.
Ha bejutunk a paddockba, az F1-es pályák szigorúan őrzött területére, ahol csak a csapatok, a versenyvezetés, és sajtó tartózkodhat, sőt ha még egy motorhome-ba is eljutunk, különös sajátságos világ tárul fel előttünk.
A Formula 1-ben ugyanis nem csak a pályán folyik verseny. A csapatok nagy gondot fordítanak megjelenésükre. A versenyautók fényezése nemcsak az aerodinamikai finomságok elrejtésére szolgál, hanem a szponzorok reklámozására is. A pilóták "Száguldó hirdetőoszlopok" ruházata sem csak a hidegtől véd, s ez nem újdonság, így volt ez 20-30 évvel ezelőtt is. Igaz a színek megkomponálásánál ma már figyelembe veszik azt is, hogy hogyan jelenik meg a TV képernyőkön, de ez nem lényegi különbség. Amikor már minden ilyen reklámfelület továbbfejlesztési lehetősége kimerült, jöttek a motorhome-ok. S ezzel megkezdődött a versenyfutás, melyik csapatnak szebb, impozánsabb a lakókocsija, melyikben jobb a hírközlés, vagy a menü, melyik vonz több ujságírót.
Maga a lakóautó nem újdonság, már hosszú évtizedek óta jelen vannak az F1-ben. Eredetileg azt a célt szolgálta, hogy a versenyzők pihenhessenek, amikor nem köröznek a pályákon. Itt öltöztek tűzálló overallba, s itt váltották vissza civil ruhájukat. Később ide költöztek a csapatvezetők is, a motorhome-ban beszélték meg a taktikát, a tennivalókat. Itt elrejtőzködhettek az egyre kiváncsibb sajtó elől, olykor olyan ujságírókat invitálhattak be motorhome-jaikba, akiknek exkluzív információkat akartak adni. Aztán nőni kezdtek a lakókocsik, kis éttermeket rendeztek be, mert a híreken kívűl inni, és ennivalót is kínáltak a sajtó képviselőinek. Az exkluzív interjúk zárt szobákban zajlottak, s a csapat megtárgyalnivalóinak is kialakítottak egy-két külön helyiséget. És bár roppant leleményesek voltak a tervezők, ennyi minden többnyire már nem fért bele egy kamionvontatmány méretű kocsiba, vagy autóbuszba. A csapatok a legegyszerűbb megoldást választották, két motorhome-ot hoztak magukkal. Még szerencsés is volt ez a megoldás, szétválasztották a funkciókat. Az egyikben vendéglátó részleget, a másikban a csapatot helyezték el. A Benetton csapat jelent meg először a kinyitható, és összecsukható motorhome megoldással. Valójában két jármű közé egy termet hoztak létre, TV-vel, intrenetes számítógépekkel, kávéfőzőkkel, eszpresszóasztalokkal, hűsítős fridzsiderekkel, információs pulttal, légkondíconálóval, csínos hostessekkel. S bár a Benetton nem muzsikált jobban a pályán , a motorhome népszerű lett a sajtó hasábjaiban is. Nem volt magára valamit is adó sajtóorgánum, amiben ne jelent volna meg a kék fehér vendéglátó komplexum. Nos ebből a többi csapat sem maradhatott ki, és sorjában az összes csapat elkészítette saját high-tech mindennel felszerelt motorhome-ját.
A vendéglátás valóban nagyvonalú, amint mondani szokták, minden van, mi szem-szájnak ingere és való igaz, irigylésre méltó helyzetben vannak azok akik bejutnak ebbe a különleges, három napra épített világba. S bár a csapatok igazán otthon érezhetik magukat saját megszokott vándorló környezetükben, hiszen minden európai versenyhelyszínre magukkal viszik lakókocsijaikat, mégsem laknak ott. Ha a szerelők nem töltik munkával az éjszakát, az egész team szállodai szobákban igyekszik kikapcsolódni, távol a pályák stresszes hangulatától.
|