A királykategória számos sikeres és sztárolt pilóta otthona a mai napig, de ahogy minden sikeres férfi mögött van egy gondoskodó feleség, ugyanúgy minden sikeres pilóta mögött állt egy a csapatot meghatározó vezéregyéniség. A következő összeállításban a Formula 1 történetének 10 legismertebb és legmeghatározóbb alakjait ismerhetik meg az olvasók.
Alfred Neubauer
Egy igazi főnök típus, el lehet mondani, hogy Neubauer volt az, aki feltalálta a csapatfőnöki pozíciót. Az I. Világháború után megvalósította egyik álmát, az Auto-Daimler teszt és versenypilótája lett, ahol a legandás Ferdinand Porsche szolgálataiban dolgozott. Amikor bebizonyosodott, hogy versenyzői tehetsége nem épp határtalan, Neubauer jelöltette magát a „Rennleiter” (csapat manager) posztra. Remek karrier lehetőségnek bizonyult, miután a Mercedes összeolvadt a Daimler-el 1926-ban. Igazi klasszisnak számítottak az autóversenyzésben az 1930-as években, majd az 1950-es években újra. Az egyik legkönnyebben felismerhető figura volt a boxban, gömbölyű pocakja és jellegzetes kalapja miatt. A pilótáit úgy kezelte, mintha egy cég alkalmazottjai lennének, külön módszerei voltak erre és zászlójelzésekkel is kommunikált a pilótákkal, miközben azok a pályán voltak. Gyakorlatilag minden trükköt ő talált ki, ami professzionális szintre juttatta ezt a feladatkört és egyben megváltoztatta az autóversenyek arculatát örökre.
Enzo Ferrari
A lista egyik legmeghatározóbb neve, Ferrari alapította a világ eddigi legsikeresebb Formula 1-es csapatát. Gyakran párosítják nevét a maffia által ismert „Don”-al vagy a „Commendatore” jelzővel, mivel rideg és könyörtelen főnöki stílusa miatt misztikus kép alakult ki róla. A szeretete többnyire az autók felé nyilvánult meg, nem a pilóták felé és a hangsúlyt mindig a motorokra tette, csak azután jöhetett az alváz számításba. Bár az elszántságot díjazta a pilótákban és bizonyos emberek, mint Gilles Villeneuve különleges helyet kaptak a szívében. Annak ellenére, hogy az 1960-as években a cég nagy részét eladta a FIAT-nak, érdekelt maradt a csapat vezetésében és sorsában egészen 1988-as haláláig, továbbá háza a gyár és a tesztpálya területén volt.
Flavio Briatore
Talán a legvitatottabb személyiség, aki valaha is betette lábát az F1-es paddockba, Briatore egy emberként személyesíti meg a sportág leggyönyörűbb és legmocskosabb momentumait. Másokkal ellentétben ő nem érzett égő vágyat arra, hogy az F1 részese legyen, egészen csapatvezetői jelöléséig. Pont ezért soha, nem keverte bele érzelmeit a munkába és bizonyult rendkívül módszeres és analitikus személyiségnek a Benetton csapatnál, ami később Renault névre váltott. Annak ellenére, hogy összehozott 4 világbajnoki címet és kipárnázta az utat az elmúlt 20 év két egyik legsikeresebb pilótájának (Fernando Alonso és Michael Schumacher), mindig úgy fognak rá emlékezni, mint a Crashgate botrány kiötlőjére, amiért az FIA legelőször életre szóló eltiltásra ítélte. Azonban Briatore számára nem idegen fogalom a viszály – Formula 1-es bűnrészessége előtt csalással vádolták meg, ezért a Virgin Szigetekre menekült – és talán még visszatérhet a sportágba miután büntetése 2013-ban lejár.
Bernie Ecclestone
Karrierje szerény körülmények között indult, mivel motorkerékpár alkatrészeket árult a helyi gázgyárnál. De nem telt el sok idő és Ecclestone lelkesedése hamar meglátszott anyagi helyzetén, növekvő bevételeit beforgatta motorokba, hogy felvásárolja az akkoriban küszködő Connaught csapatot. Habár az igazi siker 1970-ben jött el számára, amikor felvásárolta a Brabham csapatot és később Nelson Piquet megszerezte kétszer is a bajnoki címet. Összesen 120.000 $-ért vette meg a gárdát, majd 1987-ben 5 millióért adta el. Akkoriban egyre többször jelent meg a sportág köreiben köszönhetően a „Formula One Contstructors Association” szervezetnek és szervezte, valamint árulta a széria TV-s jogait. Ez volt az a vállalkozás, ami oda juttatta, ahol ma is van…
Ron Dennis
Ron Dennis egy igazi és tagadhatatlanul maximalista karakter, akit többször is irányítási mániájával jellemeztek. Pedig ez benne van a természetében és ez tette a Mclaren csapatot minden idők 2. legsikeresebb konstruktőrévé a királykategória történelmében. Egy olyan sportban, ahol tizedek különböztetik meg a győztest a vesztestől. Dennis aprólékossága és extrém elvárásai az alkalmazottaitól végül 7 konstruktőri és 10 egyéni világbajnoki címet hoztak munkássága alatt.
Colin Chapman
Talán az egyik legtöbb újdonságot hozó név a listán, mivel Chapman és a Lotus folyamatosan a szabályok határát súrolták, hogy előnyre tegyenek szert. Néhány alkalommal, mint amikor a Lotus tökéletesítette az aerodinamikai változtatásokat a Type 79 nevű gépén, az eredmények drámaiak lettek és a zsenialitása elgondolkodtatott olyan csapatokat is, mint a Ferrari. Igazi újító volt, de ugyanakkor szenvedélyesen elkötelezett a sport és a pilótái iránt. Ez a kombináció csapatvezetőként 7 konstruktőri címet hozott a Lotus-nak.
Jean Todt
Egy ízig-vérig manager típus, Todt egy igazi harcos, aki a Formula 1 valaha volt legfélelmetesebb csapatait hozta össze. Nevét a Peugeot csapatnál tette naggyá a rally-ban, de a francia cég vonakodása a királykategóriába lépéstől arra ösztönözte, hogy döntést hozzon és 1993-ban a Ferrari új elnökével, Luca di Montezemolo-val közös útra lépjen. 1996-ban Todt először megszerezte magának az akkor kétszeres világbajnokot, Michael Schumacher-t a Benetton csapattól, akit Ross Brawn és Rory Byrne követett a sorban. Amikor ez a „mag” összefort, akkor már megállíthatatlan erővé nőtte ki magát. Schumacher zsinórban 5 címet zsebelt be 2000 és 2004 között, bár Todt elkötelezettsége a Ferrari iránt már lassan a sportág legnagyobb sebeit okozták, amikor megparancsolta Rubens Barrichello-nak, hogy engedje át a futamgyőzelmet német csapattársának az Ausztrál Nagydíjon 2002-ben. A legtöbben úgy vélték, Todt ezzel túl messzire ment. Jelenleg mindenki abban reménykedik, hogy a tőle korábban tanúsított elszántságot, FIA elnökként a lehető legjobbra fogja felhasználni.
Lord Hesketh
Egy vérbeli különc volt a családfájának és a szociális helyzetének köszönhetően. F1-es részesedést vásárolt és nyert is… III. Baron Hesketh arra használta a család vagyonát, hogy részt vehessen a Formula 3-ban 1972-ben és annyit szórakozzon, amennyit csak lehet. Egy éven belül belebotlott az ígéretes és fiatal James Hunt-ba, aki gyors volt, de gyakran keveredett balesetekbe is. Az 1973-as évad kezdetekor Hesketh vett egy F2-es autót Hunt-nak, aki a Pau Grand Prix rendezvényen indult el az autóval. Miután utánaszámolt a költségeknek Hesketh rájött, hogy a királykategória nem jár monumentális anyagi különbségekkel és úgy döntött beszáll a szériába. A buzgó hazafi csapat továbbra is rengeteget bulizott, partikat szerveztek és Hunt arról vált híressé, hogy a sportág addigi legnagyob playboy-a. Szembeszálltak a szponzorokkal és Hesketh egyre több és több pénzt ölt a csapatba, felkérte Harvey Postletwaite szolgálatait, hogy tervezzen autót számukra 1974-re. A csapat rövid időn belül már a dobogós helyekért küzdött és 1975-ben sikerült megnyerniük a Holland Nagydíjat, ahol a Ferrari pilótáját, Niki Lauda-t győzték le csatában. A Hesketh jelenség felkavarta a sportot, de addigra Hunt-ot már sztárként kezelték és 1976-ra leszerződött a Mclaren csapatához. Csupán 3 évvel azután, hogy az „álom” egyáltalán elkezdődött, Hesketh már ki is ábrándult belőle. A csapat szponzorok támogatásával folytatta tovább egészen 1978-ig, de sose érték utol az 1975-ös év sikereit.
Sir Frank Williams
A leghosszabb ideje szolgáló csapatfőnök a paddockban, Williams szó szerint a semmiből hozta fel a világbajnoki cím szintjére a csapatát és azóta már a rajtrács minden helyét megjárta. Legelőször 1969-ben indított el Formula 1-es autót és kisebb szerencsének köszönhetően a Frank Williams Racing Cars és Walter Wolf Racing alkották meg azt a csapatot 1977-ben, amit ma mind ismerünk. 1980-ra megnyerték a bajnokságot, de az igazi dicső napok számára a 90-es években jöttek, amikor a csapata összesen 5 konstruktőri címet zsebelt be és olyan években dominált, mint 1992, 1993, 1996 és 1997.
Raymond Mays
Összesen 3 évtizeden keresztül indított autókat, de még a háború előtt az English Racing Automobiles (ERA) igazgatójaként, a háború után a British Racing Motors (BRM) tette igazán híressé. Mays kétségbeesetten küzdött az angol sikerért, de gyakran szenvedett finanszírozási problémáktól. Még a háború előtt, amikor az ERA-t vezette – akiknek az autója az első volt, ami versenyzett akkoriban – az autókat először csapatként versenyeztette, majd eladta a vásárlóknak privát célokra. A BRM projekt 1945-ben indult a nemzet szórakoztatására, de sajnos egyik krízis érte a másik után a csapatot. Végül 1950-ben részt vettek az Angol Nagydíjon, de röviden és tömören szólva, a bonyolult V16-os motorok a saját ellenségeik voltak. A felhajtás és a reklám mégis egyre nagyobb lett a csapat körül, majd augusztusban a második kigördülésnél már jóval többet bírt az autó, de a csalódott tömeg így is aprópénzzel dobálta meg azt. Mays-t leváltották a következő évadra. Színes egyéniség volt, akit a sajtó gyakran a „hibátlanul öltözködő” és „elegáns” szavakkal mutatott be. Gyakran a repülőben használatos szemüveget viselte vezetés közben és az a pletyka járta széles körben, hogy Peter Berthon-al való kapcsolata több volt, mint üzleti… |