Mi is az a kipörgésgátló? Leegyszerűsítve, a traction control olyan elektronikusan működő motorvezérlő rendszer, amely segít a kerekek gyorsításakor keletkező túlpörgésnek kiküszöböléséhez, és ezzel együtt a motor erejének lehető leghatékonyabb kihasználását teszi lehetővé.
A fedélzeti számítógép bizonyos szenzorai érzékelik, amikor a kocsi egyik, vagy másik, esetleg mindkét kereke túlpörög, mire a computer optimális értékre állítja a motor fordulatszámát, így korrigálva a megcsúszást. Ezzel a berendezéssel jobban lehet rajtolni, sokkal hatékonyabb lesz a kanyarból való kigyorsítás, és könnyebb megtartani az autót nedves úton.
Elsőként a John Bernard keze alatt műszaki forradalmat átélő Ferrari alkalmazta ezt az elektronikus vezérlőrendszert 1990-ben, mely a motorba jutó benzin mennyiségét, illetve a gyújtás idejét szabályozva tartotta ideális szinten a fordulatszámot. "Az első változatot 10 nap alatt fejlesztettük ki, és egyszerű fordulatszám határolóként működött a rajtnál. Egyszerű volt és jól bevált. Eleinte csak a rajthoz használtuk, aztán a kettes sebességváltó fokozathoz is, végül kifejlesztettük a többi sebességre is. Esőben működött a legjobban, elképesztően hatékony volt" - emlékszik vissza Steve Nichols, a Ferrari egykori műszaki vezetője. Később, 1991-92-ben a Williams Renault műszaki gárdája fejlesztette tovább a szerkezetet. Méghozzá olyan eredményesen, hogy többek között a kitűnően működő kipörgésgátlónak is köszönhetően 1992-ben Nigel Mansell, egy évre rá Alain Prost világbajnoki címet nyert. Közben pedig Frank Williams gárdája mindkétszer nagy fölénnyel győzött a konstruktőrök között.
Ezekben az években már a mezőny valamennyi autójában alkalmazták ezt a rendszert. Ám a traction control sem szüntette meg a klassziskülönbségeket. Ennek talán legemlékezetesebb példája az 1993-as húsvéti verseny, az Európa Nagydíj. A futam a már életében is legendás Ayrton Senna legjobb versenyeként vonult be a Forma 1 történetébe. Senna a negyedik helyről indult. Gyengécske Mclaren Ford-jával kitűnő rajtot vett a nedves aszfalton, faképnél hagyta a Benetton-Fordos Schumachert, majd az első sorból induló nagy esélyes Williams Renault duót. Hill-t és Prostot, elsőként érkezett a Melbourne hajtűbe, s a zuhogó esőben végig vezetve sorra körözte le ellenfeleit. Egyedül Hill úszta meg, s mindössze hárman voltak, akiket csak egyszer ért utól.
|