Hírek : Patrick Head: „Az élet sokkal olcsóbb a félautomata váltókkal” |
Patrick Head: „Az élet sokkal olcsóbb a félautomata váltókkal”
2011.08.11. 12:35
A következőkben a Williams társalapítója mesél a félautomata váltó születéséről és annak költségkímélő hatásairól.
Az angol istálló először 1991-ben küldte versenybe a szerkezetet, de a fejlesztések már évekkel korábban megkezdődtek Grove-ban.
„Számtalan előnye van a félautomata váltónak. Először is a versenyző mindkét kezét a kormányon tarthatja, így könnyebben hozhatja ki a maximumot az autóból. Főleg a gyors kanyarokban, ahol a kormányzás is nehezebb.”
„A másik pozitívum, hogy 30-50 milliszekundum alatt megtörténik a váltás, szemben a korábbi 200-250 milliszekundummal” – magyarázza Head.
„1986-ban kezdtünk el egy hasonló koncepción dolgozni. James Robinson nagyon lelkes volt az ötlettel kapcsolatban, így elkezdett utánajárni a dolognak és rajzolt pár dolgot, de igazából nem készítettünk olyan váltót, melyben szekvenciálisan történt a fokozatválasztás” – mesél a kezdetekről Head.
„Amikor John Barnard Ferrarija kijött ezzel a megoldással 1989-ben, mi is ebbe az irányba indultunk el. Volt egy nagyszerű srác a prototípus részlegünkön, akit Ian Anderson-nak hívtak. Ő volt a főmérnökünk, amikor 1979-ben elkezdtünk versenyeket nyerni és nagyon jó technikai képességekkel rendelkezett.”
„Úgy gondolta, hogy félautomata váltó a legjobb találmány a szeletelt kenyér óta, és miután odaadtuk neki a rajzokat egy héttel később már készen volt az első működőképes váltó. Nélküle egy éves késésben lettünk volna” – emlékszik vissza Head a több mint húsz évvel ezelőtti történésekre.
„1990-ben gurultunk ki először a pályára vele, de versenyre még nem vittük el. Az 1991-es FW14-be már beszereltük, és szerintem ez a világbajnoki címünkbe került. A megbízhatóságunk szörnyű volt és az első négy versenyen kiestünk. A problémákat könnyen megoldottuk, majd a szezon közepétől gyorsak és megbízhatóak voltunk.”
„Azóta az összes autónkat félautomata váltóval szereljük fel” – mondja a szakember.
„Néhányan azt mondják, hogy a Forma-1 jobb lenne, ha a versenyzők a hagyományos váltót használnák. 1993-ban voltak tárgyalások arról, hogy betiltsák-e a félautomata váltókat. Az olyan emberek, mint Alain Prost, úgy vélték, hogy a bottal történő váltás a versenyző képességei közé kell hogy tartozzon.”
„Ennek ellenére úgy döntöttünk, hogy megtartjuk a megoldást, mert a motorhibákat 95%-ban a versenyzők okozták a régi időkben: vagy túl hamar váltottak alacsonyabb fokozatba, vagy túlforgatták a motort.”
Attól a pillanattól, hogy elektromos felügyelet tartod a sebességváltást, a szétforgatott motorokat el lehet felejteni és az élet is sokkal olcsóbb” – vonja le a következtetést Head.
|