Hírek : Vita lesz a csapatok közti együttműködésről |
Vita lesz a csapatok közti együttműködésről
2011.10.31. 17:16
Az egyik csapat kérésére a Forma-1 Bizottságának gyűlésén vitatéma lesz, hogy pontosítsák a konstruktőr fogalmát, illetve tisztázzák, hogy a szellemi tulajdon megosztásának számít-e, ha az egyik csapat egy szerződés keretében másik istállónak nyújt technikai segítséget.
November 3-án, csütörtökön Genfben ülésezik a Forma-1 Bizottsága. Az Autosport úgy értesült, hogy a hétvégén két új ponttal bővült azon témák listája, amikről tárgyalni fognak: az egyik csapat kérésére bekerült a programba a "konstruktőr" fogalmának tisztázása, valamint az, hogy megvitassák, a szellemi tulajdon megosztásának számít-e, ha az egyik csapat alkalmazottai egy vetélytársuknak is dolgoznak, valamilyen szolgáltatást nyújtva nekik.
Utóbbi annak kapcsán merült föl, hogy több megállapodás is született a mezőnyben a technikai segítségnyújtásról.
A McLaren 2009-ben a Force Indiával, idén pedig a Virginnel kötött szerződést, melynek értelmében biztosítják a hajtásláncot a Force India autóihoz, a Virginnek pedig megengedik, hogy használják a wokingi gyár bizonyos eszközeit, például a szimulátort és a futómű teszteléséhez használt hétpilléres állványt.
Más együttműködésre is van példa: a Red Bull a Lotusszal, a Williams pedig a Hispaniával állapodott meg, hogy odaadják nekik az általuk tervezett sebességváltókat.
A két partnerrel is rendelkező McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh kijelentette, biztos benne, hogy a megkötött szerződésekben nincsenek kihágások.
"Biztos vagyok benne, hogy betartjuk az előírásokat. Amikor megkötöttük az első szerződést, bemutattuk a tervezett munkamenetet és a papírokat az FIA-nak és a FOM-nak. Ugyanekkor a többi csapatnak is írtunk egy levelet, amelyben kifejtettük, mit csinálunk, illetve hogy a tevékenységünk miért felel meg a szabályoknak. Mindent úgy csináltunk, ahogy ígértük" - mondta. - "A Marussia Virgin esetében szintén írtunk a FOM-nak és az FIA-nak."
Az Autosport szerint a Forma-1 Bizottságának tárgyalásán akár az ügyfélautók engedélyezésének lehetősége előtt is megnyílhat az út. Whitmarsh azonban úgy véli, ez a megoldás nem lenne jó.
"Ha engedélyeznék az ügyfélautókat, lenne egy ügyfélcsapata a Red Bullnak, a McLarennek, a Ferrarinak és a Mercedesnek, ami megnehezítené a többi istálló helyzetét" - közölte.
A versenyzők közül Sebastian Vettel és Jenson Button fejtette ki a véleményét az Indiai GP vasárnapi hivatalos sajtótájékoztatóján.
"Szerintem nehéz azoknak a csapatoknak, melyek saját maguknak építik az autót. Sok energiát fektetnek a tervezésébe, sokat dolgoznak rajta a télen, hogy versenyben legyenek" - emlékezetett Button, aki szerint igazságtalan lenne, ha egy átcímkézett Red Bull-lal, McLarennel vagy Ferrarival küzdenének meg a középmezőnyben azok az istállók, melyek szintén önállóan készítik el az autójukat.
Vettel hozzátette, nem gondolja, hogy a Forma-1 az autók adásvételéről szól.
|