| | Hírek : Mika Häkkinen: Ideje volt fiatal versenyzőt tenni a helyemre | 
 
 Mika Häkkinen: Ideje volt fiatal versenyzőt tenni a helyemre  2011.01.23. 15:44 A Formula–1 kétszeres világbajnokával az F1Fanatic készített egy  mélyinterjút, amelyből többek között az is kiderül, hogy mi történt a  finn versenyzővel az utóbbi tíz évben, hogyan emlékszik az F1-ben  eltöltött évekre valamint mi a véleménye a nagyszerű autótervezőről,  Adrian Newey-ról, aki egykor az ő világbajnoki autóit is kreálta.Tíz év telt el az utolsó F1-es szezonod óta – úgy tűnik, nagyon gyorsan elrepült az idő. Mit csináltál azóta?Mika Häkkinen: „Az idő valóban repül, ez igaz. Amikor ezekre az  évekre gondolok, olyan, mintha tegnap lett volna. Amikor a Formula–1-ben  vagy, az életed olyan hihetetlenül a sporthoz kapcsolódik. A Formula–1  egy napból 24 órádat veszi el. Ez nem olyan, mint amikor bemész reggel  az irodába és délután hazamész. Ez hihetetlen, 100 százalékos  elkötelezettség a munka felé.”
 „Így ebben a tíz évben sok minden történt. Megtapasztaltam, milyen a  családi élet, három gyermekem van, szóval ez egy elképesztő időszak  volt. Természetesen voltak rossz pillanatok, és hihetetlenül pozitívak  is, de hát ilyen az élet.” „A versenyzés terén három évig a Mercedes színeiben a DTM-ben voltam.  Ez korábbi emlékeket elevenített fel, mivel fiatal srácokkal  versenyeztem, és érdekes volt látni a mentalitásukat és a sport iránti  elkötelezettségüket – a lányokét is, nemcsak a fiúkét.” Elmondtad, hogy mennyire intenzív volt az életed, amikor a  Formula–1-ben voltál. Mikor döntöttél először úgy, hogy pihensz egy  évet, majd hogy végleg otthagyod?MH: „Hogy őszinte legyek, ez soha nem volt annyira egyértelmű. A  Formula–1-es karrierem, mondjuk úgy, nagyon komplikált volt. Ott volt az  1995-ös balesetem, ami után sokkal nagyobb erőfeszítésembe telt, hogy  jól teljesítsek a Formula–1-ben, mint más versenyzőknek.”
 „Nem tudtam olyan messzire menni az F1-es karrieremben, mint más  versenyzők – gondolok itt az időre, és nem az eredményekre. Elértem azt  az eredményt, amit elvártam.” „Másoknál talán négy vagy öt évvel korábban abba kellett hagynom a  versenyzést, mivel kész voltam. Fizikálisan és mentálisan is úgy  éreztem, hogy nem teszem meg a megfelelő dolgokat magam és a csapat  számára, így ideje volt új és fiatal versenyzőket szerezni a helyemre.” „Ez az én döntésem volt. Őszintén szólva ez a balesetem után  kezdődött. Nem azonnal, de történt valami történt a gondolkodásommal.  ’95 után még mindig az volt az álmom, hogy világbajnok leszek, és  mindent megtettem ezért, és folyamatosan küzdöttem.” „Amint elértem a célom, azt gondoltam, hogy ’ennyi volt’. Lassan  kezdtem megérteni, hogy annyi mindent kaptam az élettől, a sportom olyan  sokat nyújtott a számomra, hogy többé nem akarok újra és újra a jégre  lépni és figyelni, hogy elég erős-e, mivel tudom, hogy milyen érzés  beleesni.” Arról beszéltél, hogy mennyi mindent adott számodra a sport: mikor élvezted legjobban a karriered?MH: „Ez egy igazán jó kérdés. Minden évben volt valami. Az  autóversenyzés olyan nagyszerű dolgokat tanított meg nekem, amiket nem  lehet csak egyetemre járva, könyvekből megtanulni – azok a dolgok is  nagyszerűek, a Formula–1 azonban olyasvalamit adott, ami a mindennapi  életben és az üzleti világban való okulásomra szolgált.”
 „Ha nagyon akartok egy évet, ami más volt, akkor az ’97 volt, ami egy módfelett fantasztikus év volt.” Az áttörés éve?MH: „Igen, az áttörésé, így mondanám. ’97 nagyszerű év volt.  Korábbról pedig ’94-ről mondanám, hogy hihetetlen év volt, de hogy  őszinte legyek, minden ott eltöltött év valamilyen szempontból  elképesztő volt. Minden évben számos dolgot elsajátítottam,  összegyűjtöttem, és aztán támadtam. Ez nem olyan volt, hogy egy nap csak  belenéztél a tükörbe és mondtad, hogy ’Készen állok, hogy mindent  megnyerjek’. Nem, évről évre folytatni kell a munkát, összegyűjtve a  tudást a fejedben. És aztán, amikor mindezt összekapcsolod és kitisztul  az elméd, megteheted. Természetesen azonban ehhez a megfelelő csapatban  kell lenni, egyedül nem tudod megtenni, ezért hálás voltam, hogy a  McLarennél egy fantasztikus csapatban voltam, és hogy megcsináltuk.”
 Jelenleg mely versenyzők élvezik ennek a tapasztalatnak az előnyeit?MH: A Didier Coton’s menedzsment csapattal együtt Valtteri  Bottasszal (a Williams tartalékversenyzőjével) foglalkozom. Idén a  GP3-ban szerepel.”
 „Hihetetlenül pozitív a számomra, hogy a múltbeli, Formula–1-es  tapasztalataimról beszélhetek. Mögöttem nagyszerű menedzsment csapat  állt – Didier Coton, Keke Rosberg és Keke nővére.” „Igen, segíthetsz és tanácsokat osztogathatsz a versenyzőnek, csomó  dolgot tehetsz a háttérben, végső soron azonban a versenyzőnek magától  kell tanulnia. Meg kell tanulnia az életet, a sportot és mindent a  megfelelő módon kell bemutatnia. Ezért van, hogy mindig jó adni.” „A versenyzői alapoknak megfelelőnek kell lenniük. A szülőknek  megfelelő munkát kell végezniük, amikor a versenyző egy kölyök és  gokartozik, A szülőknek a megfelelő nevelést kell biztosítaniuk, így a  fiatalember vagy lány egy nap a megfelelő módon jut információkhoz,  amiket aztán úgy használ fel, hogy passzoljon az életstílusához, mivel  mindenki egyéni és más.” A Formula–1-es életed olyan volt, amilyet a gyerekeidnek is szeretnél, ha ők erre vágynának?MH: „Ó, határozottan. Úgy vélem, hogy Formula–1-es versenyzőnek  lenni a legjobb munka a világon. Abszolúte fantasztikus. Kemény munka,  de nagyszerű munka!”
 Rengeteg tesztelési lehetőséged volt a McLarennel és a Lotusszal,  amikor az F1-be jöttél. Egy fiatal versenyzőnek manapság azonban nincs  valami sok lehetősége erre. Probléma, hogy az F1-nek választania kell a  versenyzők közül, mint ahogy Valtteri esetében is?MH: „Nem mondom, hogy ez probléma, mivel minden versenyző, aki a  Formula–1-be jön, ugyanabban a helyzetben van. Csak ennyit mondok: nem  hiszem, hogy ez probléma. Mivel ha probléma van valahol, akkor mindig  van rá mód, hogy azt elemezzük és megoldjuk.”
 A mai F1-re terelve a szót, mi a véleményed az állítható hátsó  légterelőkről – pozitív lépés ez az F1 számára vagy csak egy ravasz  trükk?MH: „Az emberek sokat gondolkoznak ezen a szárnyon. Személy  szerint én úgy vélem, hogy a versenyzők szempontjából érdekesebbé teszi  az életet. Azt azonban, hogy hogyan működik, csak a szezon kezdetével  fogjuk megtudni.”
 Fernando Alonso nemrégiben azt mondta, hogy ’a legveszélyesebb  rivális számomra mindig is Michael (Schumacher)’. Néhány embert ez  meglepett, mivel Michaelnek tavaly nehéz szezonja volt. Te érted, hogy  mire gondolt Fernando ezzel a kijelentésével?MH: „Megértem, hogy minden versenyzőnek megvan a véleménye a  szezonkezdett előtt. Mielőtt az évad kezdetét veszi, a versenyzőket  mindig kérdezgetik. Így ez csak egy dolog, ami ki lett ragadva ebből a  véleményből.”
 „Véleményem szerint, amikor elkezdődik az évad, a lehető legmagasabb  szinten a saját csapatoddal való munkára kell összpontosítani, és az  első versenyző, akit le kell győznöd, az a csapattársad, ő jelenti a  legnagyobb fenyegetést. Ezek a tények, és csak eztán jönnek a többiek.” „És természetesen megszemlélheted a 2011-es mezőny versenyzőit, és a  professzionalizmus szintjét, ami abszolúte elképesztő a mai F1-es  versenyzők körében. Fizikai, marketing, szakmai, a pályán való  teljesítmény és technikai tudás tekintetében is nagyszerű munkát  végeznek – hosszú a lista.” „Nem emelnék ki egyetlen versenyzőt sem, és mondanám azt, hogy  ’2011-re ő jelenti számomra a fenyegetést’. Michael kétségtelenül az a  versenyző, akivel voltak tapasztalataim a múltban, ő egy elképesztő  egyéniség, aki nagyon keményen dolgozik, és még akkor sem adja fel,  amikor nem mennek annyira jól a dolgok. Addig folytatja, amíg meg nincs  az eredmény. És ő mindig ezt mutatta a karriere során, bármely  kategóriában versenyzett is.” „Így amikor a szezon első nagydíján majd megtudjuk, hogy ki fog  teljesíteni és ki nem. És ez nem csupán magáról a versenyzőről szól, aki  hozza az eredményt, hanem a csapatról is. Mindkét oldalnak maximális  támadási teljesítményt kell hoznia.” A Michaellel való versengésed után elképesztő azt látni, hogy együtt jelentek meg hirdetésekben.MH: „Beszéltem Michaellel, beszéltünk a tavalyi évről és a  jövőről. Jó volt, láthattam, hogy milyen hihetetlen elkötelezett most,  hogy úgy döntött, visszatér a Formula–1-be.”
 „Mókás volt vele együtt csinálni a reklámot, és leelőzni őt.  Élveztük. Van benne humor, és ez lehetőséget biztosít az embereknek,  hogy a múlton nevessenek.” „Igen, amikor versenyeztünk, akkor nagyon kemény és komoly volt.  Végül azonban ez csak egy sport, és kellemes volt, amikor a reklámot  csináltuk. Úgy vélem, mindig bele kell szőnöd a humort az életedbe,  mivel máskülönben nem éled túl. Meg kell tanulni nevetni és szórakozni.” Egy kissé könnyebbnek tűnt megelőzni őt abban a reklámban, mint 2000-ben, Spában.MH: „Ó, igen, sokkal könnyebb.”
 Tavaly Sebastian Vettel vezette azt a hihetetlen autót, amelyet  Adrian Newey tervezett, aki a te világbajnoki autóid mögött is állt. Mi  az, ami mássá és különlegessé teszi az ő autóit?MH: „Hogy is mondjam? Amit Adrian képes volt megcsinálni,  véleményem szerint, az, hogy igazán mindenre gondolt. Minden egyes része  az autónak alaposan át lett gondolva, és így képes volt létrehozni ezt  az autót, ami a legmagasabb szinten tudott teljesíteni, jobb volt, mint  bármelyik másik.”
 „Nem igazán tudom elmagyarázni. Sok autót vezettem a múltban, tudom,  hogy az embereknek lehetőségük volt arra, hogy olyan autókat  tervezzenek, amilyet akarnak. Adrian azonban az autó minden egyes  részében képes volt rálelni a legjobb teljesítményre. Bármi is volt az, ő  képes volt megcsinálni.” „Azok az autók, amiket számomra csinált 1998-ban, 1999-ben, 2000-ben  és 2001-ben, hihetetlenek voltak. Számos alkalommal dolgoztam vele,  vizsgáltuk a számokat, együttműködtünk, vizsgáltuk ezt, vizsgáltuk azt,  és hogy mennyit nőtt a leszorítóerő. Értette azt, amit felé  kommunikáltál, hogy milyen problémákat tapasztalt a versenyző. Képes  volt megérteni, hogy mire van szükséged.” Milyen, amikor először vezetsz egy autót, mint pl. az MP4-13-ast  (1998) – és rájössz, hogy olyan autód van, amivel akár meg is nyerheted a  világbajnokságot?MH: „Ó, igen, az hihetetlen érzés. Amikor először vezettem azt az  autót, amikor először jöttem kifelé a bokszutcából, kormányoztam és  sebességet váltottam, akkor azt gondoltam, hogy ’mi folyik itt? Ez az!’.  Még csak az első kanyarig se kellett eljutnom, éreztem az irányításon,  hogy ez az. A gázpedállal folytattam, és éreztem a tapadást és az autó  gyorsulását és azt gondoltam, hogy ’tyűha, ez aztán valami’.”
 „Fel-alá akarsz ugrálni a bokszutcában és azt kiáltani, hogy ’megvan,  enyém a legjobb autó’ – de ezt nem teheted! A csapat mindig két lábbal  áll a földön, és tudod, még hogyha jó autód is van, hogy hosszú a szezon  és a többiek is fejlesztik az autójukat. Ezért féken kell tartanod az  érzéseidet, és folyamatosan dolgoznod kell, hogy még jobb legyen.” „Adrian és a McLaren csapat, a mérnökök és a szerelők adták nekem ezt  a nagyszerű autót, és volt egy gyűlés, ahol azt mondták, hogy ’ez az,  ahol vagyunk, most pedig még jobbá kell válnunk’. Ez az egész csomag  létrehozásáról és a teljesítmény tökéletesítéséről szólt, mivel nem  elég, ha csak az óra szerint vagy gyors, számos elemnek a helyén kell  lennie, hogy megnyerd a világbajnokságot. Abban a pillanatban a  versenyző feladata még fontosabb, mivel igen keményen el kell kezdened  dolgozni.” „Amikor esélyed van a világbajnokság megnyerésére, akkor meg kell  ragadni, mert lehet, hogy ez az egyetlen lehetőséged. Ez talán soha nem  fog újra megtörténni az életedben, ha egyszer elszalasztod. Mindent meg  kell tenned, amit csak tudsz, hogy megnyerd abban az évben, amikor  megvan rá a lehetőség.” |