| | Hírek : Radikálisan új kipufogó került az idei Renault-ba | 
 
 Radikálisan új kipufogó került az idei Renault-ba  2011.02.01. 14:56 Bár sokan csalódottak voltak, mert  egy extrém külsejű versenygépet vártak, a Lotus Renault mérnökei nem  hazudtak, mikor azt állították, hogy megpróbáltak innovatívak lenni, és  félelmet nem ismerve, kockázatos megoldásokkal előrukkolni az idei évre.Az R31-es kódszámmal ellátott autó sokaknak csalódást okozott, mert  első ránézésre semmi extrát nem mutatott, ám nem sokkal a bemutató után  egyre többen tették fel maguknak a kérdést, hogy vajon hol vannak  kivezetve a kipufogók.     Egyesek azt gyanították, hogy a Ferrarihoz hasonlóan, a Renault is  egy karosszéria elemmel elrejtette a csonkokat, de hamar kiderült, hogy  nem erről van szó, és egy abszolút innovatív rendszer kapott helyet az  autóban. A rendszer lényege pedig abban rejlik, hogy nem az autó hátuljánál,  hanem jóval előrébb – mint később kiderült –, az oldalsó légbeömlők  alatt kaptak helyet a kipufogócsonkok, amiket egy-egy jól elkapott fotón  már látni is lehet, habár a csillogó fekete festés nagyban segíti a  trükkös elemek elrejtését. A pontos előnye egyelőre nem ismert a rendszernek – ám a helyszíni  beszámolók szerint a motor hangja is más emiatt –, minden bizonnyal az  aerodinamika hatékonyabbá tételét szolgálja, illetve a kipufogógázok  fenéklemez alatt történő elvezetésével még nagyobb „szívóhatást” generál  az autó alján. 
 „Való igaz, hogy az autó egy nagyon merész szemléletet követve  készült. Egy gyors pillantást vetve az elrendezésre, kiderült, hogy a  koncepció teljes mértékben különbözik, nem csak a tavalyi autótól, hanem  minden autótól, amit valaha megalkottak” – mondta a Renault technikai  igazgatója, James Allison. „Ez a koncepció azt a célt hivatott szolgálni, hogy kihozzuk a  maximumot a szabályok pontos betartásával az aerodinamika terén, ami  rengeteget változott a tavalyi évhez képest." "Azonban itt még nem állunk meg, és tovább fogjuk fejleszteni a  koncepciót, ami a kipufogót arra használja, hogy még jobb áramlást  biztosítson a fenéklemez alatt.” „A kipufogó nem az autó hátuljánál van kivezetve. Nem tudom, hogy mit  mondhatok el róla, de csak akkor fogják látni, ha tudják, hol kell  keresni” – tette hozzá sejtelmesen a szakember. A Red Bull Racing fejlesztette ki elsőként a tavalyi évben az  úgynevezett fúvott diffúzort, ami azt a célt volt hivatott szolgálni,  hogy a kipufogógázokat átvezetve a diffúzoron, még nagyobb tapadást  generáljon az autó hátulján. A rendszert a tavalyi év második felében kivétel nélkül átvették a  nagycsapatok, és az idén eddig bemutatott új autók is ezt az elrendezést  használják. A Renault most úgy tűnik, még ennél is tovább ment, és a  kipufogó kivezetésének előrébb tolásával próbál meg nagyobb  leszorítóerőt generálni. A Racecar Engineer magazin értesülései szerint a Red  Bullnak még egy ennél is összetettebb rendszere van fejlesztés alatt,  ami csak a téli tesztek második felében mutatkozik majd be élesben.   |