| | Hírek : Az FIA figyelmeztette a csapatokat a várható óvásra | 
 
 Az FIA figyelmeztette a csapatokat a várható óvásra  2011.05.21. 15:29 A Formula-1-es csapatok technikai vezetői június 16-án egyezetetnek a  Nemzetközi Automobil Szövetség technikai képviselőjével, Charlie  Whitinggal a kipufogó-diffúzor rendszer használatának korlátozásáról. A  legfrissebb lapértesülések szerint már biztosra vehető, hogy az FIA  véghez fogja vinni a terveit, azonban csak a silverstone-i futamtól  kezdve érvényesíti az akaratát.Az eredeti tervek szerint már a hétvégén életbe lépett volna a szabály, a  szövetség azonban haladékot adott. Az Auto Motor und Sport úgy tudja,  hogy  a McLaren örült volna a gyors szabályváltoztatásnak, ugyanis a  wokingi brigád felkészült arra, hogy a hétvégén mellőzniük kell a  rendszert.  
 Noha a McLaren bánatára az FIA türelmi időt adott, Whiting szerint a  rendszer eleve ütközik a szabályokkal és azok szellemiségével. "A  kipufogó azt a célt szolgálja, hogy kivezesse a gázokat a motorból.  Amikor nem történik gázadás, nem termelődik égéstermék sem, tehát a  versenyzőnek kell közbeavatkoznia, hogy megváltoztassa az autó  aerodinamikai tulajdonságait."
 
 A szakértők szerint az FIA technikai biztosa téved, ugyanis a rendszert  nem a versenyző működteti, hanem a mérnöki találékonyság: a  motorvezérlés automatikusan biztosítja a kipufogógázok áramlását, még  közbenső gázállásnál és fékezésnél is.
 
 Whiting egy barcelonai sajtókonferencián leszögezte, hogy amennyiben a  hétvégén valaki óvást nyújt be (a HRT már jelezte ezen szándékát) a  versenybíróság nem az ő véleménye alapján dönt. "Fennáll annak a  lehetősége, hogy valaki óvást fog benyújtani. Tájékoztattam a csapatokat  arról, hogy erre is fel kell készülniük. Leszögezném, hogy ez esetben a  négy főből álló versenybíróság dönt, a saját álláspontja szerint.  Amennyiben sor kerül erre, ez kilenc vagy tíz csapatot is érinthet."
 
 Az FIA technikai vezetője elmondta, hogy a korlátozást azért akarják  bevezetni, hogy elkerüljék, hogy a jövőben még extrémebb megoldások  szülessenek. "Minden extrém megoldás apró dolgokkal kezdődik, majd egyre  merészebb megoldások születnek. Azért léptünk közbe, hogy ezt  megelőzzük. Természetesen nem új dolog, hogy aerodinamikai célokra  használják a kipufogó gázokat, a Red Bull az alacsonyan fekvő  kipufogóval azonban új dimenziót alkotott."
 
 Az, hogy az évad közben avatkoznak be, Whiting szerint nem új dolog.  "Nem ez az első ilyen eset, korábban is volt erre példa" – tette hozzá a  brit szakember. A bennfentesek szerint a döntésben az is nagy szerepet  játszott, hogy a rendszer használata 10 százalékkal növeli a  fogyasztást, ami nem egyeztethető össze az FIA környezetvédelmi  elveivel.
 
	            |