Hírek : Az FIA figyelmeztette a csapatokat a várható óvásra |
Az FIA figyelmeztette a csapatokat a várható óvásra
2011.05.21. 15:29
A Formula-1-es csapatok technikai vezetői június 16-án egyezetetnek a Nemzetközi Automobil Szövetség technikai képviselőjével, Charlie Whitinggal a kipufogó-diffúzor rendszer használatának korlátozásáról. A legfrissebb lapértesülések szerint már biztosra vehető, hogy az FIA véghez fogja vinni a terveit, azonban csak a silverstone-i futamtól kezdve érvényesíti az akaratát.
Az eredeti tervek szerint már a hétvégén életbe lépett volna a szabály, a szövetség azonban haladékot adott. Az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy a McLaren örült volna a gyors szabályváltoztatásnak, ugyanis a wokingi brigád felkészült arra, hogy a hétvégén mellőzniük kell a rendszert.
Noha a McLaren bánatára az FIA türelmi időt adott, Whiting szerint a rendszer eleve ütközik a szabályokkal és azok szellemiségével. "A kipufogó azt a célt szolgálja, hogy kivezesse a gázokat a motorból. Amikor nem történik gázadás, nem termelődik égéstermék sem, tehát a versenyzőnek kell közbeavatkoznia, hogy megváltoztassa az autó aerodinamikai tulajdonságait."
A szakértők szerint az FIA technikai biztosa téved, ugyanis a rendszert nem a versenyző működteti, hanem a mérnöki találékonyság: a motorvezérlés automatikusan biztosítja a kipufogógázok áramlását, még közbenső gázállásnál és fékezésnél is.
Whiting egy barcelonai sajtókonferencián leszögezte, hogy amennyiben a hétvégén valaki óvást nyújt be (a HRT már jelezte ezen szándékát) a versenybíróság nem az ő véleménye alapján dönt. "Fennáll annak a lehetősége, hogy valaki óvást fog benyújtani. Tájékoztattam a csapatokat arról, hogy erre is fel kell készülniük. Leszögezném, hogy ez esetben a négy főből álló versenybíróság dönt, a saját álláspontja szerint. Amennyiben sor kerül erre, ez kilenc vagy tíz csapatot is érinthet."
Az FIA technikai vezetője elmondta, hogy a korlátozást azért akarják bevezetni, hogy elkerüljék, hogy a jövőben még extrémebb megoldások szülessenek. "Minden extrém megoldás apró dolgokkal kezdődik, majd egyre merészebb megoldások születnek. Azért léptünk közbe, hogy ezt megelőzzük. Természetesen nem új dolog, hogy aerodinamikai célokra használják a kipufogó gázokat, a Red Bull az alacsonyan fekvő kipufogóval azonban új dimenziót alkotott."
Az, hogy az évad közben avatkoznak be, Whiting szerint nem új dolog. "Nem ez az első ilyen eset, korábban is volt erre példa" – tette hozzá a brit szakember. A bennfentesek szerint a döntésben az is nagy szerepet játszott, hogy a rendszer használata 10 százalékkal növeli a fogyasztást, ami nem egyeztethető össze az FIA környezetvédelmi elveivel.
|