Hírek : Aszfalt és beton - avagy a Pirelli gumik élete |
Aszfalt és beton - avagy a Pirelli gumik élete
2011.08.07. 22:54
A Formula-1-es közönség körében gyakran megfogalmazódik a kérdés, hogy honnan jönnek az abroncsok, amelyek már számos izgalomhoz vezettek a szezon során, valamint sokan kérdezik, hogy mi lesz a gumikkal, miután teljesítették a szolgálatukat. Az Auto Bild Motorsport utánajárt annak, hogy milyen utat jár be egy Pirelli papucs a "karriere" során.
A 2011-es szezontól kezdve a gumikat a törökországi Izmitben készítik el, amelyek a minőségellenőrzés után egy vonalkódot kapnak. A Pirelli az azonosítókat továbbítja a Nemzetközi Automobil Szövetségnek, ahol véletlenszerűen döntik el, hogy ki melyik abroncsokat kapja.
Miközben az FIA virtuálisan kiosztja az egyes gumikat, a Pirelli logisztikai főnöke, Mario Isola az Anglia déli részén fekvő Didcotba küldi a kész termékeket. Mivel az abroncsok nem kedvelik a hideget, a szállítójárműben a hőmérséklet soha nem csökken 15 fok alá. A készleteket innen szállítják tovább a versenyhelyszínre.
A versenyt megelőző szerdán és csütörtökön a Pirelli szakemberei segédkeznek a csapatoknak abban, hogy a gumi megfelelően felkerüljön a felnire, majd megérkeznek a garázsba, ahol készen állnak a bevetésre. Mielőtt a pilóta pályára vinné az abroncsot, a szerelők a gumimelegítők segítségével 80 fokosra hevítik, hogy a versenyző minél hamarabb kihasználhassa a benne rejlő teljesítményt.
A Pirelli abroncsok élettartama változó, de útjuk még akkor sem ér véget, ha végleg leszerelik az autóról. A használat után a gumikat sajtolással minimális méretre préselik, majd Angliába szállítják, ahol tüzelőanyagként szolgálnak egy betongyárban.
|