Hírek : McLaren a színfalak mögött |
McLaren a színfalak mögött
2011.08.07. 23:00
Az F1.com a Mclaren-es Jonathan Neale-el készített hosszabb interjút, melynek keretén belül számos dolgot tudhatunk meg a híres angol istállóról; hierarchia, a pilóták kapcsolata, az utánpótlás szemmel tartása és az idei bajnoki esélyek.
Kérdés: A Mclaren mindig is olyan csapatnak tűnt, ahol egy emberre épül minden. Először Ron Dennis került a középpontba, majd Martin Whitmarsh, most ugyanez történik veled is? Egy új király születésének vagyunk a szemtanúi?
Jonathan Neale: Ó, én erről nem is tudtam. Martin remek munkát végez a csapattal, pedig egy Formula 1-es csapatot vezetni elég kemény munka. Amikor Ron volt a főnök, akkor Martin, én és Adrian Newey is egyaránt középpontban voltunk. A top csapatok már csak ilyenek. Amúgy igen, tudom, hogyha valami megváltozik egy csapatban és valaki többet szerepel a sajtóban, akkor minden az ő személyére van kihegyezve. De ezt csak a jelenlegi híreknek tudom be.
K: Ez elég nagy nyomással járhat…
JN: Igen. Az elvárások és a nyomás, hogy sikeres legyek hatalmasak. De valahol pont ez az, amit szeretünk az egészben. Mindenki tesztelni akarja magát a nyilvánosság előtt. Elég jó vagyok? Meg tudom csinálni? Ha megnézzük mekkora nyilvánosságról is van szó, akkor láthatjuk, hogy nagyjából 170 millió emberről, plusz 12 személy, akivel rivalizálsz, miközben a különbség az autók között nagyon elenyésző. A Mclaren győzelmeket vár – és higyjétek el, Ron még mindig jelen van – ha nem nyerünk, akkor elég kemény beszélgetések várnak ránk (Nevet!). Én kimondottan élvezem a nyomást, ami nehezedik rám, pedig lehetne sokkal könnyebb munkám is.
K: Te vagy a Mclaren ügyvezető igazgatója, ez mivel jár együtt? Ron Dennis keze valószínűleg még mindig sok dologban benne van…
JN: Nem igazán, Ron már nem kap olyan sok szerepet a Formula 1-es csapaton belül. De minden olyan ember, aki annyit áldozott az életéből, mint ő, az természetesen még mindig nagyon szenvedélyes és törődik a minket foglalkoztató kérdésekkel. Ron elszántsága megkérdőjelezhetetlen. Szóval, végül is igen, rajta tartja a szemét a dolgokon és hozzájárul a csapat munkájához a maga módján. A fő prioritása jelenleg, a gyárra fókuszál. Nagylelkű volt tőle, amikor teret engedett nekem és Martin-nak a vezetőségben. De a telefonunk továbbra is gyakran csörren meg…
K: Tehát kicsit olyan ez, mintha két tűz között lennétek?
JN: Ja, na valami ilyesmi!
K: Egy sikeres csapatot vezetni azt jelenti, hogy a megfelelő embereket alkalmazod és mindenki a neki kiszabott feladatban a legjobb?
JN: Igen, ez az én munkám! Martin a csapat főnöke, tehát a felelősség őt illeti, nem csak ebben, hanem számos más kérdésben is. Remekül végzi a munkáját, ahogy egyesíti a csapatok érdekeit mint a FOTA elnöke. Emellett az én feladataim közé tartozik a gyártási, a műszaki és a versenymérnöki feladatok koordinációja is. Tehát igen, a megfelelő emberek a megfelelő helyeken és az ő csapatmunkájuk, ez a munkám lényege.
K: Ennek a munkakörnek mik a legnagyobb előnyei és hátulütői?
JN: Nos, sok előnye van ennek a munkának. Rengeteg rosszabb munkát tudnék mondani annál, minthogy valaki kora reggel felkel és elmegy dolgozni a Formula 1-be. Nagyon gyorsan kell reagálni, az ok-okozat közötti idő itt nagyon kevés. Ha valami újat próbálsz ki, akkor hamar rájössz, hogy működik-e, vagy sem. Néha ijesztően gyors minden, innen tudod, hogy még mindig élsz! (Nevet!) A hátulötők a szerelők számára, akik körbeutazzák a világot az, hogy a téli tesztek után egyből bele is csöppennek a következő évadba. Ez nagyon fárasztó tud lenni. A másik dolog a nyilvánosság. Ha jól végzed a munkád, az nagyon kifizetődő tud lenni, de ha valami nem jön össze, a nyilvánosság még fájdalmasabban tud hatni. Ha például a Mclaren-nél, vagy a Ferrari-nál dolgozol és elmész egy baráti vacsorára, vagy egy szülői értekezletre, akkor egyből kapsz bizonyos visszajelzéseket arról, hogy hogyan is szerepeltél a legutóbbi hétvégén. Miért csináltad ezt? Mi volt a baj? Ez nem épp egy olyan munka, amitől el tudsz szakadni.
K: Azelőtt egy űrhajós cégnek, a BAE Systems-nek dolgoztál. Nagyon unalmas volt, ezért érezted szükségét a váltásnak?
JN: Nem, egyáltalán nem volt az. Élveztem, hogy egy űrhajós cégnek dolgozom. 20 évig dolgoztam ott különböző beosztásokban. Egy nap csörgött a telefonom és a Mclaren keresett, hogy nem akarok-e leülni és beszélgetni velük. Annyira szerettem ott dolgozni és olyan jó volt látni, hogy a munkám sikeres. Mielőtt csatlakoztam a Mclaren csapathoz, katonai repülőkön is dolgoztam. Azonban, ha valaki olyan keres meg, mint a Mclaren, akkor ki az, aki visszautasítaná őket? Lehet 5 év és megbánnám, hogy nem válaszoltam igennel nekik. Annyira tetszett az ajánlatuk, hogy úgy döntöttem, belépek a csapatba. Ez 10 éve történt és azóta sem bántam meg.
K: Az elmúlt futamokon mind az autó, mind a pilóták drámai fejlődést mutattak. Mitől erősödtetek meg ennyire?
JN: Ha tudnám, megmondanám! Szerintem, ha egy Red Bull mögött haladsz, akkor igenis kockáztatni kell. Mi pedig kockáztattunk is mind a pilótákkal, mind az autóval. A pilótáink szenvedélyesen ragaszkodnak a győzelemhez és keményen nyomják a gázt, ezért is fordulhat elő, hogy néha túlzásokba esnek és hibáznak. Amint sikerült egy kicsit a teljesítményen javítani, a versenyzőink is egyből higgadtabbak lettek. Tudják, hogy versenyképes autó van alattuk és ettől ők is könnyebben lélegeznek, már amennyire lélegezni lehet ilyen körülmények között!
K: Azt mondtad, kockáztattatok az autóval kapcsolatban, ez több kockázatot takar, mint amit az elmúlt években láthattunk?
JN: Szerintem igen, így is mondhatjuk. Van, ami kifizetődött és van, ami nem. De a Forma 1 nem egy olyan üzlet, vagy sport, ahol elégedetten hátradőlhetsz, mert mindenki nagyon szorgosan próbálkozik. Amint hezitálsz egy kicsit, akkor már tudod, hogy vissza fogsz esni teljesítményben. Mi azonban nem ezért vagyunk itt.
K: Mekkora beleszólásod van a pilóták személyébe? Neked sokkal többet kell velük együtt dolgozni, mint Martin-nak…
JN: A pilóták személyének a kiválasztása a csapat döntése. Ha erre kerül sor, akkor először azt nézzük meg, ki elérhető jelenleg. De valójában mindenki elérhető bizonyos feltételek mellett. A következő nagy feladat, megtalálni a másik pilótát, ebben Martin az illetékes, de természetesen Ron és a részvényesek szavát is figyelembe kell venni, a színflaak mögött azt a döntést támogatjuk, amit a saját elemzésünk alapján jónak látunk. A csapat figyelembe veszi az elmúlt években látott teljesítményt, a folyamatosságot és az illető hozzáállását. Ezután arra a következtetésre jutunk, hogy „ebben a srácban van valami”. Jó dolog, hogy két világbajnokkal rendelkezünk, de természetesen a szemed ettől még mindig rajta tartod a mezőny többi pilótáján is. Ez része a folyamatos fejlődésnek, aminek Ron, Martin és én is részesei vagyunk. Az én feladataim természetesen sokkal inkább technikai jellegűek. Amint megvannak a pilótáink, az én dolgom, hogy körülöttük minden megfelelően működjön. Fontos, hogy elégedettek legyen a mérnökeikkel, a csapat logisztikusaival és a személyi edzőikkel. Érezniük kell, hogy ők is a csapat szerves részét képezik. Ez az egyik, amiben Marin fantasztikus munkát végzett. Amikor ő lett a csapat főnöke, teljesen új stílust hozott magával, sokkal nyitottabb lett minden. Ezt a Vodafone is támogatta, talán sokkal hozzáférhetőbb és emberibb lett minden.
K: Nem a pilóták azok, akik megteremtik a hangulatot egy csapaton belül?
JN: De, ez igaz, persze csak akkor, ha két olyan pilótád van, mint nekünk. Ez a két srác nagyon tiszteli egymást és mindketten tanulnak a másiktól. Az, hogy Jenson ott tudta 200. rajtját győzelemre váltani, ahol a leglesőt is szerezte, az egészen lenyűgöző!
K: Azt beszélik, hogy lesz tesztelés a szezonok közben is a jövő évtől. Támogatnád ezt az ötletet?
JN: Igen, egy kis tesztelés a szezon közben jót tenne. Ugyanakkor meg kell bizonyosodnunk arról, hogy nem hátráltatjuk a szezon közben végzett munkát a költségcsökkentés miatt. Mindemelett a fiatal pilótáknak lehetőséget adni és kipróbálni néhány új szerelőt, dícséretes lenne. Tehát igen, én támogatnék egy ötletet a szezon közbeni tesztelést illetően.
K: Most, hogy megnyertétek a Magyar Nagydíjat, szerinted visszatértetek a bajnoki csatába?
JN: Először is, szeretünk futamokat nyerni és nagyon bízunk abban, hogy több versenyt is nyerünk még az idén. Matematikailag még van esélyünk a bajnoki címre, így természetesen nem adjuk fel. De, ha már nem lenne rá esélyünk, akkor sem hátrálnánk meg. Idén eddig 4 versenyt nyertünk, ebből kettőt egymás után. Szerintem jól fogunk szerepelni a továbbiakban. Az biztos, hogy nem dőlünk hátra a székünkben. Természetesen eljön az az idő is, amikor csoportosítanunk kell a forrásainkat a jövő évre, de én elképzelhetetlennek tartom, hogy ott üljünk Martin-al, nézzük egymást, miközben azt gondoljuk: „Mostmár elég, álljunk le!”, ilyen nem fog megröténni!
|