Hírek : A Forma-1 történetének 10 legcsúnyább mérnöki megoldása |
A Forma-1 történetének 10 legcsúnyább mérnöki megoldása
2011.08.10. 10:22
A következőkben a Richard’sF1 összeállítását olvashatjátok, melyben a mérnöki elme leszorítóerőért folytatott ámokfutása kerül középpontba. Figyelem! Csak erős idegzetűeknek!
10. A rozmárorrú Williams FW26
Aki úgy gondolja, hogy a Williams 2004-es autója szép látvány, azt most azonnal forduljon pszichiáterhez, vagy kérjen egy időpontot a szemészetre.
Hét évvel ezelőtt az egész mezőny meghökkenve fogadta az angol csapat szokatlan orrkiképzését.
Grove-ban szakítottak a hosszúkás kialakítással, és egy zömök koncepcióra álltak át, melyen két „agyar” volt hivatott tartani az első szárnyat.
Az Antonia Terzi nevéhez fűződő megoldásnak elméletileg jobb légáramlást kellett volna biztosítania az autó alatt, és a teszteken gyorsnak is bizonyult az FW26. A szezonban már abszolút versenyképtelennek mutatkozott és majdnem az egész évadra rányomta a bélyegét.
A Magyar Nagydíjon már egy hagyományos megoldással gurultak ki a pályára, és Terzi-t is szabadságolták Grove-ban. Az új orrkúppal másként alakult a Williams szezonja és az évadzáró Brazil Nagydíjat meg is nyerte Juan Pablo Montoya. (A Williams utolsó győzelme napjainkig.)
9.Targoncára hajazó hátsó szárny a March Ford 751-en (1975)
Nehéz eldönteni, hogy a March csapat felszerelését szállították-e az autó hátulján látható lapátokon, vagy Max Mosley csapatfőnök használta létraként, hogy könnyebben ellesse a rivális istállók technikai megoldásait.
Egy biztos: az hátsó elem átkozottul csúnya volt és ráadásul hatástalan is.
Némi jóhiszeműséggel a mai diffúzorok ősének is tekinthetnénk az oldalsó lapátokat, melyek célja az volt, hogy kisimítsák az autó hátulján fellépő légáramlatokat.
8. Az Arrows és a Jordan orrszárnyai a 2001-es Monacói Nagydíjon
Már tíz éve annak, hogy ez a két szörnyűség ellepte Monaco utcáit. Az említett csapatok a technikai szabályzat 2.3-as pontját játszották ki.
A minél nagyobb leszorítóerő érdekében az Arrows Asiatech A22 orrkúpjára egy 50cm széles szárnyat illesztettek, melyet idétlen, befelé ívelt lapokkal rögzítettek az autóhoz.
Az Arrows annyira meg volt győződve a szerkezet hatékonyságáról, hogy az ellenfelek megtévesztése érdekében egy speciális fedőt készítettek, melyet a szárnyra helyeztek.
A Jordan ennél sokkal visszafogottabb megoldást talált ki az EJ11-re: a motorborításon található kis szárnyat hozták előrébb a versenyző elé, melyet egy, a pilóta látóterét korlátozó lábazatra rögzítettek.
Mondani sem kell, hogy mindkét megoldást gyorsan betiltották.
7. Dumbó-fülek a Honda RA 108-on
A Honda tudja a választ arra a kérdésre, hogy miként csúfítsunk el egy olyan versenyautót, mely ráadásul (egy kalap…) nem volt versenyképes.
A 2008-as Honda-t és elődjét is a kétkerekűek tervezésében jártas Shuhei Nakamoto-ra bízták, aki semmilyen tapasztalattal sem rendelkezett a Forma-1-ben. A központilag kijelölt tervező kezei közül két kiemelkedően csúnya, alacsony szilárdságú karosszériával ellátott, a kanyarok közepén semmiféle tapadással nem rendelkező autó került ki.
Jenson Button és Rubens Barrichello sokat tudna mesélni róla, hogy milyen egy szárnyakkal teleaggatott, mindféle aero nyílásokkal rendelkező autóval versenyezni…
6. Az Eifelland Ford 21 periszkóp tükre (1972)
Günther Henerici, az Eifelland pótkocsi gyártó cég tulajdonosa megunta a szponzori szerepkört és úgy döntött, hogy saját csapattal reklámozza a vállalatot.
Az autó tervezésére a svájci Luigi Colani-t, az első Mazda Miata MX-5 tervezőjét kérte fel Henerici. Az eredmény a Type-21 lett; egy autó melyet senki sem szeretne újra a pályán látni.
Felfelé ívelt, kacsafarokra emlékeztető hátsó szárny; egy darabból álló cockpit, melyen légbeömlő nyílás éktelenkedik, és egy integrált első szárny további beömlőkkel. Végül a ráadás: visszapillantó tükör a versenyző előtt, mely periszkópszerűen magasodik az égbe.
A teszteken hűtési gondokkal küszködött a csapat, és a szezonnyitón már módosított első- és hátsó szárnyakkal álltak rajhoz, de a jellegzetes tükör megmaradt.
A versenyautó teljesen életképtelennek bizonyult, így az istálló még a szezon vége előtt lehúzta a rolót.
5. Az 1971-es March Ford 711 tálcát mintázó első szárnya
A csapat berkein belül „Méregzsáknak” és „Teás tálcának” becézett megoldás egész sikeresnek mondható a listán szereplő versenytársaihoz képest: Ronnie Peterson ötször végzett a dobogón 1971-ben, így a bajnokságot másodikként fejezte be a svéd versenyző.
A relatív sikeresség ellenére az ellenfelek nem kezdték el másolni a megoldást, majd 1972-ben a March is ejtette a tálcát.
4. Létra az Ensign Ford orrán (1979)
Az Ensign főnöke, Mo Nunn, és a tervező Dave Baldwin némi gondolkodás után kitalálták, hogy hol helyezzék el az olaj- és vízhűtőket: nincs is nekik jobb hely, mint az autó orrésze.
Egy biztos: az N179 ritka csúnya megoldása kitűnő lépcsőként szolgált a pilótafülke megközelítéséhez.
3. A vikingszarvú BMW-Sauber F1.08
A McLaren még 2005-ben mutatta be a maga íves, a karosszériából nyúlványszerűen kinövő légterelőit, melyeket az oldaldobozokon helyeztek el.
Az ötletet ellesve szinte az összes istálló kétségbeesett hajszát folytatott a minél nagyobb leszorítóerő visszanyerése érdekében, mivel az FIA a csökkenteni akarta az autók sebességét, hogy biztonságosabb legyen a versenyzés. Utóbbit a leszorítóerő csökkentésével tartották megvalósíthatónak.
A 2008-as Sauber-nél egy autó se tud több ívet és hajlatot felmutatni. Ezek közül a leglátványosabbak kétségkívül az orrkúpon kialakított vikingszarvak.
2. Cápauszony a Red Bull RB4-en
Adrian Newey 2008-ban állt elő a motorborítás felületét megnövelő koncepcióval, mely a hátsó szárny felé érkező légáramlást és az autó stabilitását szándékozott javítani.
A csapatok marketingesei kifejezetten értékelték a megoldást, mert több felület jutott a szponzori logóknak.
A tavalyi szezonban a - már szintén betiltott - F-csatornát rejtette el a szemünk elől a cápauszony.
1.A Tyrell Ford X-szárnya 1997-ből
Harvey Postlethwaite nevéhez többnyire remek ötletek fűződnek, de a Tyrell Ford 025 oldalán található X-szárnyak nem tartoznak közéjük.
A cockpit oldalára helyezett profilok – nem meglepő módon-, a leszorítóerő növelését szolgálták volna. A Star Wars űrhajóin látható megoldásról elnevezett elemek fokozatosan eltűntek a rajtrácsról, köszönhetően az 1998-as szabályváltozásoknak.
|