Hírek : Futamelőzetes - Brazil Nagydíj |
Futamelőzetes - Brazil Nagydíj
2011.11.24. 19:11
A nagyobb tét nélküli Brazil GP-n elsősorban az a csapatok célja, hogy minél jobb formában fejezzék be az idényt, motivációt gyűjtve a 2012-es folytatáshoz. A magasan fekvő Interlagosban az lesz jó, aki kevés motorerőt veszít és megfelelő kompromisszumot talál a beállításokban.
Élesebb kontraszt aligha lehetne két nagydíjhelyszín között, mint az Abu Dhabiban található Yas Marina Circuit és a brazíliai Interlagos között. És nem csak azért, mert a bolygó ellentétes oldalán találhatók. Míg Abu Dhabi a fényűzés szinonimája, ahol a sivatag közepén nemrég felhúztak egy vadonatúj, futurisztikus épületkomplexumot, benne egy F-1-es aszfaltcsíkkal, addig Brazíliában egy sokmillió lakosú metropolisz, Sao Paulo közepébe zsúfoltak be egy versenypályát évtizedekkel ezelőtt, ahol színváltó luxushotelek helyett szegénynegyedek viskói és panelházai adják a hátteret. Bernie Ecclestone fel is emelte a hangját az utóbbi időben többször, hogy ideje lenne kissé helyrepofozni az idény leglepukkadtabb létesítményét.
Noha a mezőny alacsonyabb színvonalú szolgáltatásban részesül, ezért cserébe nagyszerű hangulatot kap. "A közönség nagyon hangos, lenyűgöző légkört teremtenek. Még az autó vezetése közben is hallani lehet a buzdításukat" - méltatta a helyi szurkolókat Adrian Sutil. Mark Webber hasonlóképp érez, és sejti a lelkesedés okát. "A brazilok imádják az autósportot, rendkívül lelkesednek érte, nyilván a korábbi kiváló versenyzőik miatt" - fejtegette, utalva a múltból Emerson Fittipaldira, Carlos Pace-re, Nelson Piquet-re és Ayrton Sennára, a jelenből pedig Rubens Barrichellóra és Felipe Massára.
Ők hatan azok a brazil pilóták, akik nyerni tudtak az F-1-ben, és Barrichello kivételével hazai környezetben is mindnyájan arattak legalább egy diadalt (összesen 9 darabot). Nem véletlen, hogy a latin temperamentummal megáldott közönség néha túlzásokba esik, mint amikor Fittipaldi egyik sikeres előzése után különböző tárgyakat dobáltak örömükben az aszfaltra, és egy törött üveg defektet okozott Ronnie Petersonnak, vagy amikor Timo Glocknak a kertek alatt kellett kiosonnia vasárnap este, nehogy megtalálják a feldühödött brazil rajongók, miután őt tették felelőssé Massa elbukott vb-címéért.
Brazília 1973 óta fogadja a Forma-1-et. 1978-ban, valamint 1981 és 1989 között a Rio de Janeiro mellett lévő Jacarepagua adott otthont a futamnak, a többi évben Interlagos volt a házigazda. Régebben egy közel nyolc kilométer hosszú aszfaltcsíkon bonyolították le a viadalt, ám a 4,309 kilométerre csökkentett vonalvezetés jellemzői közül sok változatlan maradt. "Ez egyike a régi típusú pályáknak, nem olyan, mint a modern pályák, ahol a fékezést követően egy hosszú egyenesre fordulunk rá, majd utána egy szűk kanyarhoz érkezünk" - jelentette ki Jarno Trulli. - "Jó ritmust lehet elkapni, mivel remek érzés a gyors és lassú kanyarok váltakozása."
Jenson Button ugyanakkor elmondta, nem csupa móka és kacagás az itteni vezetés. "Nagyon sok dolgunk van egy körben a rengeteg kanyar és szintkülönbség miatt. Alig tudom elképzelni, milyen lehetett itt versenyezni az 1970-es években, amikor kétszer ilyen hosszú volt a kör ugyanekkora területen" - merengett. - "Bár nem ez az egyetlen pálya, amelynek iránya ellentéte az óramutató járásával, a hepehupák, a szintkülönbségek és a kanyarsebességek nagy terhelést jelentenek a nyakizmokra, melyek inkább ahhoz szoktak, hogy jobbra hajoljanak, nem pedig balra."
KANYAROK
1-2 (Senna S): A legjobb előzési pontot kínálja a célegyenes végi balos, ahol 300 km/h fölötti tempóról lassítanak le 100 km/h környékére az autók. "A szélárnyékból kibújva remekül meg lehet előzni a másikat" - mondta róla Vitalij Petrov. Trükkösé teszi a féktávot, hogy lejtőn húzódik.
Emlékezetes pillanat: Gerhard Berger kifékezi Michael Schumachert 1997-ben, átvéve a 2. helyet
3 (Curva do Sol): Padlógázzal hajtanak át a pilóták a még mindig lejtős baloson.
Emlékezetes pillanat: Nick Heidfeld letarolja az orvosi autó ajtaját a 2002-es vasárnapi edzésen
4-5: Dőlt kanyarokból álló dupla balos, ahol fontos a rázókövek bátor használata.
Emlékezetes pillanat: Juan-Pablo Montoya kívülről hagyja le Kimi Räikkönent (2004)
6-7 (Laranjinha): 220-230 km/h-s itt a tempó (4-es fokozatban), ezért kedvelik a pilóták a nyújtott kombinációt. "Imádon a kettős csúcspontú Laranjinha kanyart" - fogalmazott Barrichello. Glock egyetértett vele. "Gyors a forduló, és nem látjuk a kijáratát" - tette hozzá.
Emlékezetes pillanat: Senna elhúz Damon Hill mellett 1993-ban
8-9 (Pinheirinho): Kezdődik a kanyargós szektor, az első két, lejtős kanyart alig 100 km/h-val veszik be a versenyzők.
10 (Bico de Pato): Egy rövid egyenes után nagyjából 80 km/h-ra lassítanak az autók. Az éles jobbosban többféle ívet is lehet választani.
11 (Mergulho): Ma már viszonylag könnyen padlógázzal be lehet venni, de ahogy régen, úgy most is megbolygathatja az autókat a sok hepehupa.
12 (Juncao): Fontos balkanyar, mert a hosszú célegyenesre vezet rá egy emelkedőn keresztül.
Emlékezetes pillanat: Lewis Hamilton megelőzi Glockot és bajnok lesz 2008-ban
13-14-15 (Subida dos Boxes): Padlógázzal teljesíthető ívek.
Emlékezetes pillanat: Webber és Fernando Alonso hatalmasat bukik a 2003-as futam végén
Annak ellenére, hogy a pálya tervezésekor nem számítógéppel számolták ki a kanyarok és egyenesek elrendezését, mesterségesen segítve az előzési lehetőségeket, Brazíliában általában izgalmas versenyekre kerül sor. Eddig sem volt lehetetlen kifékezni a másikat a célegyenes végén vagy a 4-es kanyar előtt, és a DRS zóna kijelölése nyilván tovább javít az üldözők helyzetén. Az igazi fordulatok azonban olyankor következnek be, amikor leszakad az ég, és/vagy beküldik a Safety Cart. Mindkettőre jelentős esély szokott lenni - ez a taktika kidolgozásakor sem mellékes szempont.
Rövid pálya, hosszas tanakodás
Interlagos hiába számít a második legrövidebb pályának Monaco után, meglehetősen sok sajátossága van, melyek bonyolítják a csapatok felkészülését. Az autók mechanikai tulajdonságainak például megnő a szerepe, hiszen bár rendszeresen kísérleteket tesznek az aszfalt kisimítására, a göröngyök visszatérő problémák okoznak.
Miattuk, illetve a belső szakasz lassú fordulói miatt az átlagosnál lágyabbra kell hangolni a futóműveket, és a hasmagasságon is emelni kell. A túl lágy felfüggesztéstől óvakodni kell, mert ez esetben alulkormányzottá válhatnak az autók a 12-es kanyarban, ami időveszteséget okoz a hosszú, emelkedőn kezdődő hátsó egyenesben, ráadásul amúgy is van pár lendületesebb, mozgékony autót igénylő kanyar. Különösen fontos a megfelelő kigyorsítások biztosítása.
Az aerodinamikai szakembereknek sincs könnyebb dolguk. "A sao paulói pályán nincs határozott optimális szárnyállás" - nyilatkozta James Key, a Sauber technikai igazgatója. - "Kétféle irányvonal létezik. Az egyik a nagy leszorítóerős beállítás, amellyel a kör közepére hangolják az autót, a másik az alacsony leszorítóerős beállítás, amellyel a hosszú célegyenesre, illetve a második egyenesre. Ennek következtében akad némi munkánk a szárnyak dőlésszögének kialakításával."
Interlagos több mint 700 méterrel fekszik a tengerszint felett, ezért ritkább a levegő és alacsonyabb a légnyomás, mint más pályákon. Ez elsősorban a motorokat sújtja, a V8-asok teljesítménye 7-8 százalékkal csökken a magaslaton, igaz, az alkatrészeknek - a főtengelynek, a dugattyúknak, a hajtókaroknak -, kedvez a kisebb terhelés. Az erőforrások finomhangolásán a kanyargós szektorra figyelnek, a motoroknak főleg a 8 és 13 ezer közti fordulatszám-tartományban kell jól pörögniük. Egy körnek a 62-74 százalékában nyomják tövig a gázpedált a versenyzők. A váltások száma nem jelentős, 40 körül alakul.
A Pirelli úgy döntött, a lágy és a közepes keménységű gumikat szállítja a hétvégére. A lágy keveréknek egy élesben még nem használt változata kerül bevetésre, szóval ez is bizonytalansági faktorként kezelhető. Noha nem hemzseg a sodrós kanyaroktól Interlagos, közepes mértékű abroncskopásra van kilátás a sok kis sebességről történő kigyorsítás miatt.
Személyes és közös célok
A Brazil Nagydíj számos bajnokavatást hozott korábban, de ezúttal már gyakorlatilag az összes lényeges kérdés eldőlt a tabellák elején, mire Dél-Amerikába ért a mezőny. Ettől függetlenül maradt még motiváció a fiúkban.
Többen vannak, akik adósak a saját mércéjükhöz mérten jó eredménnyel idén. Mark Webber még nem győzött 2011-ben, miközben csapattársa különböző rekordokat döntöget, és Interlagosban lesz az utolsó sansza, hogy virítson valamit. Sebastian Vettel elvileg hajlandó lenne, hogy a csapat érdekeit szem előtt tartva elengedje Webbert, de az ausztrálnak ehhez olyan pozícióba kellene kerülnie a futamon. A Red Bullnak fekszik az aszfaltcsík, az előző két megmérettetésen pont Webber és Vettel nyert rajta. Úgy látszik, a Red Bull autói újabban hatékonyabban tudták kamatoztatni a ritkább levegőt az aerodinamikával, mint az ellenfelek.
A McLarent az erős motor és KERS segítheti. "Utóbbi fontos szerepet fog játszani, mert rövid a távolság a célegyenes és az első kanyar között" - fejtegette Button. - "A kör végén egy hosszú emelkedő van az utolsó kanyar után, ahol szintén segít az erő." Buttonnak és Lewis Hamiltonnak egyaránt 3-3 győzelme van a szezonban, és mindketten arra hajtanak, hogy nekik legyen több sikerük házon belül. Az utóbbi időszakban mutatott formájuk alapján van esélyük, hogy Wokingba kerüljön az utolsó idei győzelmi trófea.
A Ferrari huzamosabb ideje az előtte álló két csapat botlására és a váratlan körülményekre épít - utóbbira lehet példa a hétvégén. Az istálló gyengébben teljesítő pilótája, Massa hazai környezetben indul, lehet, hogy ennek, továbbá a jubileumok hatására sikerül villantania. "10 év a Forma-1-ben, 100 verseny a Ferrarival, és igazán különlegessé teszi számomra, hogy minderre Brazíliában kerül sor. Nagyon érzelmes pillanat lesz, amihez egy vasárnapi jó eredményt is szeretnék hozzátenni" - közölte. Amennyiben ezúttal sem áll dobogóra, ő lesz a Ferrari első versenyzője 30 év után, akinek ez nem jött össze egy teljes évadon keresztül.
A Mercedes részéről Nico Rosberg arra számít, hogy akár a három élcsapat közé is beverekedhetik magukat, de hogy ők se legyenek nyugodtak, a Force Indiánál arról beszélnek, hogy ők meg a Mercedest vették célkeresztbe. Bár a Force India konstruktőri 6. helye védettnek tűnik, extra harckedvet jelenthet nekik, hogy Adrian Sutil szeretne előrelépni a 9. helyre az egyéni táblázaton, átugorva a Renault párosát. Ehhez legalább nyolcadikként kell célba érnie, vagyis normál esetben nem hagyhatja, hogy kikapjon a Mercedesektől. Volt már rá precedens idén, hogy beférkőzött eléjük.
A középmezőny másik nagy csatáját a Sauber és a Toro Rosso vívja. Lényegtelennek tűnik, hogy melyikük végez az alakulatok között a 7. pozícióban, de a tét körülbelül hárommillió dollár. Jelenleg egy pontos előnnyel rendelkezik a Sauber.
|