Hírek : MAGYAR NAGYDÍJ: FUTAMELŐZETES |
MAGYAR NAGYDÍJ: FUTAMELŐZETES
2011.07.28. 13:43
Nem ünnepelheti sokáig a McLaren Lewis Hamilton nürburgringi győzelmét, a héten a mezőnynek már Magyarországon van jelenése. Pihenni a Hungaroring kanyarrengetegében sem tudnak majd a versenyzők, akiknek idén talán több akcióban lesz része a pályán.
Az idény feléhez közeledve az látszik, hogy fogyóban van a Red Bull fölénye. Az utóbbi négy versenyből csak egyet nyert meg a tabellát vezető Sebastian Vettel, a csapat tőle szokatlan bakikat vét a boxutcában, és Ferrari, valamint a McLaren egyre komolyabb fenyegetést jelent rájuk - immár egyszerre. Az előző viadalon, Németországban Lewis Hamilton normál körülmények között győzött Fernando Alonso előtt, így mindketten örülhetnek, hogy a következő hétvégén újra autóba ülhetnek, bízva a lendület megtartásában.
A világbajnokság következő állomása Magyarország, hazánk immár 26. alkalommal fogadja a mezőnyt. "A Magyar Nagydíj az egyik legjobb verseny a szervezés szempontjából. A versenyirányítás első osztályú, a magyar pályabírók kitűnőek, tényleg hatékonyan dolgoznak" - dicsérte a Hungaroring személyzetét Charlie Whiting versenyigazgató. - "Ez egy jó helyszín azelőtt, hogy a Forma-1 elvonulna nyári pihenőjére."
Rá is fér a lazítás a főszereplőkre augusztusban, hiszen az ideinél hosszabb sosem volt a szezon, és az első felében is akadtak hercehurcák, elég csak a Bahreini GP törlésére, vagy a befújt diffúzorok körüli vitákra gondolni. A vakáció előtt ráadásul alaposan megdolgoznak a pénzükért a pilóták. "Ez az egyik legnehezebb helyszín a versenyzők számára. A pilótafülke nagyon (akár 50 fokra is) felforrósodhat a melegben, ezért sok folyadékot veszítünk a futam során. A pályán sok az útegyenetlenség, amitől felrázódunk, és mivel alig van egyenes, szinte nem is tudunk 'pihenni'. Ez teszi annyira megerőltetővé a Magyar Nagydíjat" - mondta Vettel. Paul di Resta hozzátette, "egymásba fonódnak a kanyarok, ezért jó ritmust kell találni."
Talán a hőségre és a rengeteg kanyarra vezethető vissza a számos furcsa hiba a Hungaroringen. A német már csak tudja, hogy itt elég pár másodpercnyi koncentrációkiesés ahhoz, hogy valakinek teljesen boruljanak a vasárnapi tervei. Tavaly simán vezetett, de a Safety Car mögött haladva túlságosan lemaradt Mark Webbertől, amiért büntetést kapott, és csak 3. lett. Mindazonáltal nincs egyedül, számos kiváló versenyzőhöz és csapathoz kötődnek emlékezetessé vált balszerencsés momentumok: 1987-ben Nigel Mansell, 2006-ban Fernando Alonso egy rosszul rögzített kerék miatt bukta el az 1. helyet, 1997-ben Damon Hill, 2008-ban pedig Heikki Kovalainen műszaki hibából kifolyólag járt hasonlóan. Szép hungaroringi pillanatokból sincs hiány, Nelson Piquet Ayrton Sennával vívott párharca, vagy Michael Schumacher verseny közbeni taktikaváltásával aratott sikere örökre bekerült a sportág történelemkönyvébe.
A gyakran kellemetlen forróság ellenére a mezőny kedveli a létesítményt, amint az Lewis Hamilton szavaiból is kiderül. "Szeretem a pályát, mert a régi irányvonalat képviseli, érezni lehet rajta a történelmet. Sok a domb és a bukkanó, továbbá változó a kanyarok dőlésszöge. Erős karaktere van."
Az elképzelések szerint már nem sokáig fogja őrizni régi hangulatát a Hungaroring, az irányítók modernizálni kívánják az infrastruktúrát, szállodákat, kiállítótermeket terveznek a környékre. A jövő zenéje, hogy ebből mi valósul meg, de a pályán már idén is lesz változás: folytatják a bukóterek leaszfaltozását, ezúttal a 3-as, 8-as és 9-es kanyar kavicságyát szüntetik meg.
Bár sok fordulat és váratlan esemény szokta tarkítani a magyarországi futamokat, unalmas körözgetések is előfordulnak. Ebben a tekintetben szintén lehet változás a DRS-nek és a 2011-es gumiknak köszönhetően. A versenyen a célegyenesben engedélyezik az állítható hátsó szárny használatát azoknak, akik egy másodpercnél közelebb autóznak ez előttük lévőhöz, így talán könnyebbé válik az előzés a viszonylag rövid egyenesben.
A Pirelli a szuperlágy és lágy keveréket hozza el. Az abroncsokat megterheli a sok kanyar, és teljesítményüknek nem kedvez, hogy eleinte roppant poros lesz az aszfalt, amelynek minősége egyre jobbá fog válni a hétvége előrehaladtával. Gumimelegítési problémák nem várhatók, így inkább az okoz majd fejtörést a csapatoknak, hogy minél hosszabbra tudják nyújtani a gumik élettartamát.
Sok lassú kanyar
A beállítások terén egyértelmű a recept, a leszorítóerő növelése érdekében olyan meredekre kell állítani a szárnyakat, amennyire csak lehet. "Nagy leszorítóerőre van szükség. Nem akkorára, mint Monacóra, de nagyobbra, mint a pályák többségén" - magyarázta James Key, a Sauber technikai igazgatója.
A Hungaroringet eleve gyakran hasonlítják Monte Carlóhoz, leszámítva, hogy itt nincs szalagkorlát a vonalvezetés mentén. "Szinte mindig egy kanyarban vagyunk, kicsit olyan, mintha Monacóban lennénk" - vélekedett Adrian Sutil. Összesen 14 forduló található a 4,381 kilométer hosszú pályán, melyek közül tízben 150 km/h alatti a tempó. Több is különleges figyelmet érdemel: az 1-es kanyarban néha le kell váltani az első fokozatba, a sikánnál elővigyázatosságot követelnek a magas kerékvetők, a nyújtott utolsó kanyarban pedig minimalizálni kell az alulkormányzottságot, hogy minél előbb rá lehessen lépni a gázra a célegyenesre hajtva.
Csupán három kanyar tekinthető gyorsnak: a 4-es számú Mansell-kanyar, a padlógázos 10-es ív, illetve a 11-es kanyar. 196 km/h-s átlagsebességével a Hungaroring a leglassabb az épített pályák között az idényben.
Ennek több hatása van a beállításokra. Fontos, hogy az autók jól gyorsítsanak ki a lassú fordulókból, ami a motorok paramétereinél is döntő szempontot jelent. Az első futóművet meglehetősen feszesre hangolják, hogy enyhítsenek az alulkormányzottságon, de nem szabad túlzásba esni, mivel sok a hepehupa, melyek ingerlékennyé tehetik az autót.
A hajtásláncok nincsenek különösebben igénybe véve - körönként 54-57 százalék a padlógázas szakaszok aránya, és kb. 50 alkalommal váltanak a pilóták -, azonban a meleg komoly próbatétel elé állítja a motorokat. Hűtésüket nem könnyű megoldani a kevés egyenes miatt, és a friss levegő áramlását egy másik autó követőse is akadályozhatja - nem igazán előnyös, ha valaki több tíz kört eltölt egy riválisa nyomában haladva. Ez egyébként a gumikat is leamortizálja.
Ki vonul előnnyel a szünetre?
Szerencsére az új évezredben senki sem bérelte ki az 1. helyet a Magyar GP-n, ez idő alatt öt csapat nyolc különböző versenyzője szelte át elsőként a célvonalat. Idén újra több esélyessel lehet számolni.
A leszorítóerős követelmények a Red Bullt hozhatják előnybe, az istálló egy éve alaposan földbe döngölte ellenfeleit. Az RB7-től hasonló jó szereplésre számít mind a csapat, mind a konkurencia, de ettől függetlenül nem feltartott kezekkel lépnek pályára a vetélytársak.
A lassú kanyarokat és a mechanikai tapadást például a McLarennél preferálják. A wokingiak ráadásul friss sikerélménnyel készülhetnek a hétvégére. "Nürburgringi győzelmem után nem jöhetne elég hamar a Magyar Nagydíj. A csapat ragyogóan teljesített az elmúlt hétvégén, és Hungaroringen is meg akarom őrizni a lendületet" - közölte Hamilton. - "Nem volt nagy eltérés a McLaren, a Ferrari és a Red Bull között Németországban. Izgalmas lesz látni, hogy melyik csapat veszi át a vezetést."
A Ferrarinál örömmel konstatálták, hogy a hűvös időjárásban is ütőképesnek bizonyultak a Nürburgringen, így merészebb reményeik vannak, pláne, hogy a Pirelli kombinációja is tetszik nekik. "A magasabb pályahőmérséklet segítséget fog jelenteni nekünk. A héten elvileg a lágy és a szuperlágy gumik révén is előnyünk lesz, mivel mi jobban tudunk vigyázni az abroncsokra" - mondta Alonso.
A tabellán a 4. helyét fokozatosan szilárdító Mercedesnél kisebb jubileumra készülnek, a 2,4 literes motorjuk a 100. nagydíján kerül bevetésre a debütálása óta, és mivel az egyszerre történt Nico Rosberg F-1-es bemutatkozásával, ő is eléri a bűvös számot. A gárdának a gumikopással gyűlhet meg a baja a hőségben.
A Hungaroringen a meglepetés sem kizárt. 2010-ben a Red Bullok és a Ferrarik mögötti mezőnyben Vitalij Petrov vitte a prímet, megelőzve egy Williamst és egy Saubert. Ezen istállók közül bármelyik villanthat - főleg a Williams esetében van erre sansz, amely a második legtöbb győzelemmel rendelkezik a pályán a McLaren után.
|