Hírek : Futamelőzetes - Japán Nagydíj |
Futamelőzetes - Japán Nagydíj
2011.10.06. 21:25
A mezőny szeretné, ha mindenki jól érezné magát a Japán Nagydíjon, nem csak Sebastian Vettel, miután az országot természeti katasztrófa sújtotta az év elején. Erre jó alapot kínál, hogy a suzukai aszfaltcsíkot egyöntetűen imádják a pilóták.
Hozzászokhatott a Forma-1 közönsége, hogy Suzukában gyakran van bajnokavatás. Eddig tíz alkalommal (1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1996, 1998, 1999, 2000, 2003) történt ilyesmi a helyszínen, ami aligha meglepő annak fényében, hogy sokáig a szezon utolsó két állomásának egyike volt a japán verseny. A tavalyi idény lenyűgöző izgalmai után viszont valószínűleg kevesen számítottak arra, hogy Suzukában ismét jó eséllyel eldőlhet a legfőbb kérdés, mivel Sebastian Vettelnek elég egyetlen pontot bezsebelni a címvédéshez. De akkor is ő lesz a bajnok, ha nem Jenson Button nyer vasárnap. Tekintve, hogy Vettel idén mindig célba ért, és egyszer sem a 4. helynél hátrébb, nem tanácsos nagyobb összegben fogadni más bajnoki címére - ha egyáltalán létezik olyan fogadóiroda, ahol még nem zárták le a végső győztessel kapcsolatos fogadásokat.
Vettel néhány éve még hegyet mászni indult a Japán Nagydíjat követően egy újságíró, egy fotós és Alexander Wurz társaságában, miközben társai mulatni mentek Tokióba. Ezúttal valószínűbb, hogy ő is a szórakozást választja majd. A mezőnynek egyébként az a célja, hogy utóbbira mindenkinek legyen oka, gondolva a Japánt márciusban sújtó, a Richter-skála szerint 9-es erősségű földrengés és cunami pusztítására. A március 11-i szerencsétlenségnek több mint tízezer halálos áldozata volt, és családok ezrei váltak otthontalanná.
"Az egész forma-1-es közösség elszánt, hogy káprázatos versenyt szolgáltassunk a hűséges és lelkes rajongóinknak, akik közül sokan óriási nehézségeken mentek át az elmúlt hat hónapban" - mondta Norbert Haug, a Mercedes sportigazgatója. A versenyzők szintén készülnek, Vitantonio Liuzzi például egy különleges festésű sisakot fog viselni, melyet később árverésre bocsát, a tragédiában különösen érintett Kamui Kobayashi 37 családot lát vendégül, a Ferrari pedig egy iskola építésére gyűjt pénzt Ishinomakiban. Állítólag még Bernie Ecclestone is invitált vendégeket a földrengés által sújtott régióból...
Az egyik megsérült nukleáris létesítményből való radioaktív szivárgás miatt vannak aggodalmak, a Red Bull például Európából szállítja az étkezéshez szükséges élelmiszereket Japánba. Felipe Massa ellenben nyugodt. "Hallottam, hogy a MotoGP néhány versenyzője bojkottálni akarta a Japán Nagydíjat, amelynek helyszíne közelebb található a fukushimai atomerőműhöz. Suzuka viszont az ország más részén található. Nem aggódom, és úgy vélem, jó, hogy a Forma-1 show-t kínál egy olyan országban, ahol tisztelik a sportágat" - írta a Ferrari honlapján vezetett blogjában. - "A japán szurkolók a legjobbak között vannak a világon. Csütörtökön, amikor még nincs esemény a pályán, még esőben is helyet foglalnak a lelátókon, hogy megnézzék, mi zajlik a boxutcában."
Az F1.com idei interjúsorozatában, a "Forma One Fantasy"-ban a legtöbb pilóta úgy válaszolt, hogy szívesen betenne néhány részletet a suzukai pályából saját álompályájába. Elsősorban a kör elején található S-kombinációkban szöknek az égbe az élvezetek. "A gyors és érdekes kanyarokból álló első szektor teszi az idény egyik legjobb pályájává Suzukát. Határozottan egyike a kedvenceimnek" - közölte Michael Schumacher.
A hétvégén az időeltolódás miatt magyar idő szerint az alábbi időpontokban kezdődnek az események: 1. szabadedzés - péntek 3 óra, 2. szabadedzés - péntek 7 óra, 3. szabadedzés - szombat 4 óra, időmérő - szombat 7 óra, futam - vasárnap 8 óra. Feltéve, ha ezúttal nem borít mindent az időjárás, mint tavaly, amikor a zuhé vasárnapra tolta a kvalifikációt, bár jelenleg nem várnak esőt a hétvégére..
Suzuka kanyarjai:
1/2: Az első dupla jobbos egy befelé dőlő kombináció, az első ívén alig emelik el a gázpedálról a lábukat a versenyzők. "Nagy sebességgel haladunk, eltökéltnek kell lenni, hogy a legtöbb hozzuk ki az autóból" - magyarázta Heikki Kovalainen.
Emlékezetes pillanat: Jacques Villeneuve elveszti jobb hátsó kerekét és a vb-címet 1996-ban
3-6 (S-kanyarok): Imádják a pilóták a tempós kanyarokat. "Olyanok, mint egy hullámvasút. A hosszú kanyarokban jobbról-balról nagy erőhatások érnek minket, és nagyon nehéz a megfelelő íven maradni. Ha elrontjuk az egyik kanyart, az összes többiben megszenvedünk miatta" - mondta Vitalij Petrov. A kombináció teljesítése 14 másodpercbe telik, és csak a 4-es és 6-os kanyarnál van szükség enyhe fékezésre.
Emlékezetes pillanat: Nigel Mansell nagy bukása az 1987-es időmérőn
7: Ez egy nyújtott, dombra vezető balkanyar, fontos, hogy jó ütemben adagolják a gázt a versenyzők.
8-9 (Degner 1-2): Az első része roppant gyors, de utána egyre jobban szűkül a pálya. A Degner 2-nél külön veszélyt jelent, ha az autó alja a földre ér.
Emlékezetes pillanat: Juan-Pablo Montoya elrontja a Degnert és a falnak csapódik, 2001
10: Törés az egyenesben, de rögtön utána egy kemény féktáv következik.
11: A hajtűkanyarban 2-es fokozatig kell leváltani. Óvatos és precíz kigyorsításra van szükség innen, 75 km/h-s tempóról indulva.
Emlékezetes pillanat: Kobayashi előzés-show-ja a tavalyi futamon
12: Padlógázos ív.
Emlékezetes pillanat: Schumacher elhúz Villeneuve mellett 1998-ban
13-14: (Spoon): Könnyen alulkormányzottá válhatnak az autók a kifelé dőlő Spoonban, amelyből lényeges a jó kigyorsítás az utána következő hosszú egyenes miatt.
Emlékezetes pillanat: Damon Hill kicsúszik, 1995
15 (130R): Az elmúlt évtizedben padlógázos, 300 km/h-s tempóval vett kanyarrá vált. Teli tankkal is lehetséges gázelvétel nélkül keresztülhaladni rajta, kérdés, hogy nyitott DRS-sel is lehetséges lesz-e. Massa szerint viszont veszített a hangulatából a kanyar. "Amióta megváltoztatták a 130R-t biztonsági okokból, kissé olyan lett, mint az Eau Rouge Spában: szinte egy egyenes a forma-1-es autók számára" - közölte. Így nagyjából 16 másodpercen át nyomják folyamatosan a gázpedált a pilóták.
Emlékezetes pillanat: Fernando Alonso körbeautózza Schumachert 2005-ben
16-17: Kemény fékezéssel lassítanak le az autók 100 km/h alá. A sikán az egyik legjobb előzési pont a pályán.
Emlékezetes pillanat: Alain Prost és Ayrton Senna vitatott 1989-es ütközése
18: Padlógázos ív, de célszerű kerülni a lesodródást.
Emlékezetes pillanat: Timo Glock baleset szenved az egyik 2009-es edzésen
A Suzukába először utazó versenyzők izgatottan várják a megmérettetést. Pastor Maldonado szinte biztos benne, hogy neki is a kedvencei közé kerül az aszfaltcsík, Paul di Resta azonban hangsúlyozta, hogy sokat kell tanulnia az edzéseken. A Japán Nagydíj helyszíne ugyanis a rutinos rókák számára is tartogathat kellemetlen meglepetéseket, hát még a zöldfülűeknek. Jenson Button kifejtette, miért gyakori itt a sok baleset. "A pálya nagyon keskeny, nincs hely a hibázásra. Aki hibázik, a fűre csúszik, és a kavicságyon át a falnak csapódik" - mondta. - "Nincsenek aszfaltozott bukóterek, ez egy valódi, régi stílusú versenypálya."
Hullámvasút és óriáskerék
A versenynaptárban 1987 óta - két idény kivételével - szereplő Suzuka teli van ikonikus elemekkel. Ilyen a közeli vidámpark az óriáskerékkel, továbbá a rengeteg szélvészgyors kanyar, melyek jobbra-balra, dombra felfelé és dombról lefelé tekeregnek.
A 230 km/h fölötti átlagsebesség az öt legmagasabb között van a szezonban, és mivel itt nincs annyi egyenes, mint Montrealban, Spában vagy Suzukában, tekintélyes mennyiségű leszorítóerőre van szükség. "A pálya nagyon gyors, megviseli a gumikat, és az autóknak kiváló stabilitásra van szükségük nagy sebességnél, főleg akkor, ha egy másik autót követnek" - magyarázta Mike Gascoyne, a Lotus technikai igazgatója.
Mindez meredek szárnyakat és feszes futóműveket eredményez a fürge irányváltások érdekében. Noha nincs olyan kirívóan hosszú egyenes, mint egyes Hermann Tilke-pályákon, a kör 66-71 százalékában teljes erővel nyomják a gázpedált a versenyzők, ami megterheli a motorokat. Fontos ügyelni a megfelelő kenésre, mert a sodrós ívekben megváltozhat az anyagok áramlása.
Más alkatrészekre viszont lazább menet vár. A körönkénti 40-45 sebességváltás alacsonynak számít, ennek oka, hogy főleg a harmadik és negyedik, illetve magasabb fokozatokban haladnak az autók. A fékek csak két helyen, a 11-es számú hajtűnél és a sikánnál dolgoznak keményen, így tulajdonképp nem a hűtésük, hanem az üzemi hőfokon tartásuk jelent problémát. A kevés durva féktáv a KERS akkumulátorának feltöltését is nehezíti.
A gumik felmelegítésével ugyanakkor aligha lesznek problémák, mert a lendületes kanyarok alaposan megnyúzzák a lágy és a közepes keménységű Pirelliket. Gascoyne úgy véli, a gumikopás jelentősebb lesz az átlagosnál, ezért kiemelt szerep jut az abroncsok vizsgálatának az edzéseken. Ami könnyebbség, hogy kiegyenlített a jobb- és bal kanyarok aránya, hiszen ez az egyetlen pálya az évadban, amely szintkülönbséggel keresztezi önmagát.
Vettel eddigi mérlege 2/2
A Red Bull "stílusosan" akarja bebiztosítani az egyéni vb-címet, ami alatt Christian Horner nyilván a győzelmet értette. A statisztika így is Vettel mellett szól: a német korábban két F-1-es futamon indult Suzukában, és mindkettőt megnyerte (2007-ben és 2008-ban Fuji volt a Japán GP házigazdája). A Red Bull autójának ráadásul kedvez a pálya lendületes jellege. Kérdés, hogy ezzel tud-e élni Mark Webber, aki eddig képtelen volt győzelemre vezetni az RB7-et. Mint bevallotta, eddig a rajtokkal akadtak lényeges problémái, és muszáj lesz megoldania őket, ha nem akar már az első métereken hátrányba kerülni.
A célegyenes elég hosszú ahhoz, hogy a McLaren és a Ferrari egységei egy jó starttal le tudják hagyni a Red Bull párosát, amennyiben Vettel vagy Webber elront valamit.
A McLaren tavaly csupán harmadik számú erőnek bizonyult Japánban, a Ferrari erősebb tempót diktált náluk. Most fordított helyzet várható, egyrészt az utóbbi időszak tendenciája alapján, másrészt azért, mert a Ferrari bevallottan ódzkodik a közepes keménységű Pirelliktől. A középmezőnyben ugyanakkor izgalmas küzdelem van kibontakozóban, hiszen a Mercedes bajszát újabban megrángatja a Force India a nagy leszorítóerőt kívánó pályákon, és a Renault, illetve a Sauber is képes lehet kiugró eredményre.
James Allison, a Renault technikai igazgatója mindenképp formajavulást vár csapatától a gyors aszfaltcsíkon. "Korábbi kísérleteink alapján tudjuk, hogy a hátravezetett kipufogó nagyobb leszorítóerőt termel, főleg nagy hasmagasság esetén" - nyilatkozta. - "Az előrevezetett kipufogó ellenben erősebben teljesít, ha lentebb süllyed a hasmagasság, ami elkerülhetetlen a gyors kanyarokban. Ez az alapvető oka, hogy ennyit veszítünk a versenyképességünkből a lassú pályákon."
|